Green Deal neboli Zelená dohoda se v posledních měsících skloňuje napříč všemi odvětvími. Pokusit se snížit uhlíkovou stopu, jak prosazuje Evropská unie, chce také společnost CZ Loko. „Zelená dohoda pro Evropu, prosazující snížení uhlíkové stopy, je pro nás velkou výzvou. Již vyvíjíme dva typy duálních a dva typy hybridních lokomotiv. Dál tento trend sledujeme a podrobně analyzujeme výhody a nevýhody těchto nekonvenčních řešení. A vodík je dalším z nich, protože Green Deal přináší zásadní změnu chování celého unijního trhu. Bohužel, dynamika změn je mnohem výraznější než schopnost trhu se jim přizpůsobit,“ uvedl Jan Kutálek, ředitel společnosti. Výrobu lokomotivy na vodíkový pohon v tomto roce oznámila také polská společnost Pesa.

Kutálek zároveň upozornil, že zelené inovace jsou extrémně finančně nákladné a dovolit si je tak mohou jen ti největší hráči na trhu. Na to ostatně CZ Loko narazila před lety, když vyvíjela lokomotivy na stlačený zemní plyn, od čehož nakonec opustila. Největším problémem se totiž ukázalo masové rozšíření stroje, které se prý po konzultaci s dopravci ukázalo jako nereálné.

Na Dolní Moravě zahájili sezónu už o prvním prosincovém víkendu.
FOTO: Sezóna zahájena! Na Dolní Moravu o víkendu dorazili první nadšenci

Podobně dopadla také hybridní lokomotiva s názvem TEM 35, kterou společnost vyvíjela pro ruské železnice. Měla kombinovat spalovací motor se superkapacitorem „Bez těchto inovativních projektů bychom se nikdy neposunuli dál. Díky nim už víme, kudy ne, ale stále pouze tušíme, kudy ano. Hledáme variantu, která není příliš náročná na budování další infrastruktury, umožňuje modulární řešení a společnou údržbovou základnu s ostatními našimi vozidly,“ podotkl Kutálek. Mezi hledání řešení patří rovněž snadná obsluha, údržba a servis. Cílem bude homologace v celé EU a cenová dostupnost.

Vodíková lokomotiva s označením HydrogenShunter 1000 má mít maximální výkon 800 kW a měla by k dobíjení trakčních baterií využívat právě vodíkové články. Společnost pak na svém twitterovém účtu vyzvala veřejnost k hlasování o názvu lokomotivy.

CZ Loko je česká firma se sídlem v České Třebové, provozovny má v Jihlavě, Letohradě, Přerově a Ostravě. V Polsku a Itálii má dceřiné podniky. Do portfolia firmy CZ Loko patří posunovací lokomotivy, elektrické traťové lokomotivy a speciální drážní vozidla.