„Ceny klesají řádově o desítky procent vůči minulému roku, konečná čísla ještě budou vyhodnocena," řekl obchodní ředitel společnosti Framagro Milan Karban. Z údajů Českého statistického úřadu vyplývá, že zatímco loni týden před Velikonoci prodávali chovatelé vejce obchodníkům v průměru za zhruba 3,50 Kč, začátkem letošního března to bylo za necelé dvě koruny, tedy o více než 40 procent méně.

„Naše společnost například nabízí balení deseti vajec velikosti M pod 30 korun. Cena je cca o 25 procent nižší než v roce minulém," řekl  mluvčí Kauflandu Michael Šperl. Interspar se letos snaží prodeje vajec podpořit slevovými akcemi.

Podle předsedkyně představenstva Českomoravské drůbežářské unie Dagmar Tůmové v předvelikonočním období rostou prodeje vajec oproti předcházejícím týdnům zhruba o pětinu. Podle obchodníků je nárůst ještě výrazně vyšší. „Během velikonočních svátků zákazníci nakoupí přibližně trojnásobek vajíček oproti běžným prodejům. Očekáváme, že letošní rok nebude výjimkou," uvedl mluvčí obchodního řetězce Tesco Jiří Mareček.

Bílá vejce

Přes dostatečnou nabídku hnědých vajec budou v nabídce Teska letos chybět vajíčka bílá. Supermarkety Billa objednávají bílá vejce pouze na Velikonoce. „V současné době jsou už zavezená na prodejnách," uvedla mluvčí obchodů Gabriela Bechynská. Interspar zařazuje bílá vejce do prodeje měsíc před svátky, jinak o ně v průběhu roku zákazníci nejeví zájem.

„V ČR se převážně chovají plemena, která snáší vejce s hnědou skořápkou. Chovů s hybridy snášejícími vejce s bílou skořápkou je jen několik," vysvětlila dlouhodobý nedostatek bílých vajec v obchodech Tůmová. Podle Karbana bílá vejce příliš neprodukují ani chovatelé v ostatních státech Evropské unie.

Důvody, proč profesionální chovatelé upřednostňují slepice nesoucí hnědá vejce, je podle něj jednoduchý. „Zejména je to nižší výnos produkce a skořápka náchylnější k prasknutí," uvedl. „Nehledě na fakt, že hnědá skořápka je spotřebitelem více preferovaná, samozřejmě kromě Velikonoc, kdy je tradičně vyžadováno vejce bílé," dodal.

Po „vaječné krizi" je trh stabilizovaný

Český trh vajec je po „vaječné krizi" vzniklé před rokem už půl roku stabilizovaný. Cena za vejce, která se v prvních loňských měsících blížila šesti korunám, se ustálila na méně než poloviční hladině, stejné jako před dvěma lety.

Češi preferují tuzemská vejce a dříve razantní polský dovoz se významně snížil. Řada polských farem nestihla předělat podle norem EU od ledna 2012 klece pro nosnice a navíc Poláky postihují množící se problémy s kvalitou jejich potravin, řekl v únoru Petr Červený, jednatel České drůbeže, významného českého producenta vajec. Kvůli vyššímu zájmu o české vejce připravuje firma zvýšení produkce na dvojnásobek.

Drůbežáři viní z prudkého nárůstu cen vajec v úvodu loňského roku především obchodní řetězce. Mnoho z nich prý paniky v souvislosti s nedostatkem vajec na trhu zneužilo a neúměrně zvýšilo své marže.