S úplným zákazem sice počítá i evropská směrnice z roku 1999, ale její osud není zatím stále jasný.

Příslib stažení vajec od slepic z klecí již některým společnostem vynesl evropskou cenu "Dobré vejce", kterou uděluje mezinárodní organizace pro ochranu zvířat CIWF. Ani jedna společnost sice není česká, ale například rakouská skupina REWE Group, jež byla také oceněna, v Česku provozuje 240 supermarketů Billa a diskontních prodejen Penny Market a podle svých zástupců nabízí v některých svých obchodech pouze vejce od slepic z volných výběhů.

Mezi dalšími nositeli nové ceny je i britská pobočka rychlého občerstvení McDonald´s či kavárenský řetězec Starbucks a řetězec Sainsbury´s. "Jsme odhodláni stáhnout z obchodů všechna vejce z klecí před rokem 2012," uvedl obchodní ředitel Sainsbury´s Mike Coupe. Jeho společnost přitom ročně prodá téměř 580 milionů vajec.

Nejen ve Velké Británii se však navyšuje podíl "bio" vajec na prodejních pultech. Na ostrovech sice dosahuje až třetiny ze všech zkonzumovaných vajec, ale roste i v celé Evropské unii. Čím dál více slepic se navíc chová ve volném výběhu. Zatímco v roce 1990 to byla jen tři procenta slepic, nyní je to asi 12 procent. Zhruba 300 milionů zvířat však stále musí přežívat v těsných klecích.

Podmínky pro chov slepic sice výrazně zpřísňuje směrnice z roku 1999, která počítá s úplným zákazem chovu v tradičních klecích od roku 2012. Její osud však není příliš jasný, protože některé členské státy tlačí na její změnu či na odložení platnosti zákazu, proti čemuž se bouří aktivisté.

Zákaz by se dotkl i Česka, a nebyla by to první změna v chovu slepic. Jedna z prvních se totiž odehrála při vstupu země do Evropské unie v roce 2004. Ta slepicím přinesla především větší a tudíž komfortnější klece.