Umělý kouř vyrobený smícháním manganistanu draselného a peroxidu vodíku zahaluje několik studentek předvádějících jeden z pokusů v tělocvičně Integrované střední školy ve Slavkově u Brna. Vzápětí pomocí speciálního přístroje dokazují, že Coca-cola je kyselejší než kuchyňský ocet. Areál školy se neproměnil v chemickou laboratoř, jak se může zdát, stal se však dějištěm dalšího ročníku veletrhu vzdělávání a pracovních příležitostí.

„Přijeli jsme lidem ukázat, že naše škola není jenom dřina a učení, ale také zábava," komentuje studentka brněnské střední chemické školy. A soudě podle přihlížejících, jde o instituci, která potencionální budoucí studenty dokáže zaujmout.

Na veletrhu nevystavují jen všechny střední školy a učiliště z Vyškovska, tedy s výjimkou račické, ale také třeba z Brna, Kroměříže nebo Bzence. Výběr tak žáci základních škol mají poměrně velký. Mezi příchozími nejsou jen ti z devátých, ale také osmých tříd. Jako třeba Robin Neufeld z Křenovic. „Na střední školu se budu hlásit až za rok, ale je dobré udělat si přehled dopředu. Chci studovat někde poblíž místa, kde bydlím. Jsem proto rád, že jsou tady zastoupené skoro všechny školy z okolí," svěřuje se Neufeld.

Těžkou hlavu z výběru povolání naopak neměl rousínovský učeň Pavel Haizler. „U nás v rodině se dědí řemeslo truhláře. Byl jím prapraděda, otec, a tak se předpokládalo, že se na něj dám i já," usmívá se mladík, zatímco na soustruhu soustředěně opracovává dřevěný špalík. „Škola je pro mě jakýmsi doplňkem, podstatnou část věcí jsem se naučil doma. Letos budu končit. Pak ještě plánuji podnikatelskou nástavbu," dodává Haizler.

Stále bojují

Ne všechny příchozí ale lákají řemesla. Jak vyplývá ze statistik, větší oblibě se dlouhodobě těší studijní obory. „Přišla jsem především zjistit, jaké jsou podmínky přijetí na gymnázium, nějaké informace o přijímacích zkouškách a také jaké procento uchazečů se na školu dostane. Připravovat se začnu určitě s předstihem. Jinak ale musím přiznat, že i odborné školy si připravily zajímavý program, který mě zaujal, i když se tam nechystám," říká zase Alexandra Baxantová ze Šaratic.

Střední odborné školy pak přiznávají, že bojovat nejen s gymnázii, ale také mezi sebou o budoucí studenty pro ně stále není jednoduché. „Populační křivka je jasná. Studentů je méně než dřív. Navíc se objevují nové, moderní obory související s auty nebo počítači, takže školy, kde se učí tradiční řemesla, to vůbec nemají snadné. Mladí lidé by při výběru určitě měli dát na radu rodičů a také se rozhodnout racionálně podle aktuální situace na trhu práce," doporučuje učitel Bohumil Láska ze Střední školy gastronomie, hotelnictví a lesnictví v Bzenci.

Žáků, kteří se chtějí po základní škole vyučit řemeslu, je podle ředitelů odborných středních škol nebo učilišť z Vyškovska velmi málo. „Většinou si neuvědomují, že díky absolvování těchto institucí dnes můžou získat zaměstnání mnohem snadněji, než po studiu na vysoké škole. Kvůli tomu je dnes enormní zájem o gymnázia a pro učiliště a střední odborné školy je mnohdy velmi náročné zajistit si dostatek žáků. Přitom třeba za nás můžu říct, že naši absolventi nemají s uplatněním potíže," uvedla ředitelka Integrované střední školy ve Slavkově u Brna Vladislava Kulhánková.

Úspěšné dokončení odborné školy pak podle odborníků zdaleka neznamená, že nemůžou pokračovat na vysokou školu. „Absolventi středních odborných škol, kteří jsou dobrými studenty, se na vysokou školu dostanou. Rozhodně to není tak, že cesta na univerzitu vede jenom přes gymnázia," konstatovala generální ředitelka Úřadu práce České republiky Marie Bílková.