Mazanec, vejce, alkohol, maso. Potraviny, bez kterých se o Velikonocích obvykle neobejdeme. Z šetření statistiků vyplývá, že v Moravskoslezském kraji je pořídíme většinou levněji, než je celorepublikový průměr. Například deset vajec tu stojí 23,84 koruny. Na Vysočině ale za ně dají lidé až 26,71 koruny.
Vajíček v obchodech bylo včera dostatek, ale ne těch bílých, která jsou nejlepší na barvení.
„Nevíme dopředu, jaká vejce nám přijdou. Ale další zboží čekáme v poledne, tak možná, že je ještě dostaneme. Doufám, že to nebude jako loni, kdy jsme měli bílá vejce až po Velikonocích,“ řekla včera dopoledne prodavačka v supermarketu Albert v Ostravě.
A i když z pultů mizí hlavně dobré jídlo, protože se lidé mezi sebou hodně navštěvují, nakupují také dárky. „Stále častěji pak rozlišují drobné dárky pro členy rodiny a blízké známé, pro něž pořizují značkové sladkosti a kvalitnější alkohol, a koledu pro koledníky, kteří za hodování dostanou spíše neznačkové výrobky nebo levnější alkohol,“ říká Miroslav Černý, vedoucí oddělení zákaznických průzkumů Tesco.
Velikonoční program
Některé obchody mají na velikonoční svátky zavřeno, například Lidl není v provozu v neděli ani v pondělí. Kaufland je otevřen po oba sváteční dny, jen v pondělí zahajuje o hodinu později než obvykle. Nákupní centrum Futurum v Moravské Ostravě je otevřeno i o svátcích. V sobotu od 14 hodin navíc připravilo pro rodiny s dětmi speciální program nazvaný Velikonoční radovánky. „Vystupovat na něm bude folklorní soubor. Lidé si mohou uplést pomlázku nebo si namalovat vajíčko. Někteří nájemci navíc připravili přes Velikonoce speciální slevové akce,“ uvedl marketingový manažer obchodního centra Futurum Robert Cichoň.
Desítky mazanců denně teď prodají v pekárně v Nádražní ulici v Ostravě. Na odbyt jdou i beránci. „Ve srovnání s loňskem je prodej o něco málo nižší. Asi je to tím, že lidé chodí více nakupovat do supermarketů, nebo tím, jak se centrum města vylidnilo, protože už mají děti prázdniny,“ odhaduje vedoucí prodejny Dagmar Pospíšilová.
Alkohol jde na odbyt
V nedaleké vinotéce jsou s předvelikonočním prodejem spokojeni. „U nás jde na odbyt teď všechno. Víno sudové, lahvové i tvrdý alkohol, hlavně v malých lahvičkách, který lidé nakupují pro koledníky,“ konstatovala prodavačka.
Velikonoce jsou pro obchodníky druhým nejsilnějším obdobím v roce. Prodej alkoholu i jiného typu potravin roste o desítky procent. Například v prodejně Tesco vyčíslili, že ve srovnání s ročním průměrem vzroste prodej alkoholu až o 35 procent. Zákazníci si do svých nákupních košíků nejčastěji vkládají tuzemák, vodku, griotku, mléčné a vaječné likéry. „Přibližně o dvacet procent pak roste i prodej masa, zejména druhů spojených s jarní sezonou, tedy uzeného, a stále oblíbenějšího jehněčího a telecího,“ podotkla mluvčí Teska Eva Karasová.