„Takzvané ošlapné, tedy cena za přístup cestujících k dráze, bude vyhlášeno v Prohlášení o dráze pro rok 2019/2020,“ potvrdila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

O ošlapném se na české železnici mluví několik let, s nápadem přišly ještě v minulosti České dráhy, když nádraží spadala pod ně. Podle zdrojů serveru Zdopravy.cz správce železnic počítá s ročním příjmem zhruba 133 milionů korun. Při počtu asi 9500 pravidelných vlaků denně na české železnici vychází průměrná cena na 38 korun.

Ilustrační foto
Silničáři mají i druhé povolení ke stavbě úseku D35. Chybí jim ale stavitel

Dosud ale není jasné, jak se poplatek bude počítat. Jednou z verzí je výpočet podle vzorce, který zahrne vedle důležitosti stanice například i počet vozů nebo cestujících. Druhý model by byl podobný jako v Německu, kde se zohledňuje jen velikost a důležitost stanice. Zda je například umístěna na koridoru nebo jde o vesnické nádraží. Platba je pak stejná na nádraží pro vlak s 15 vozy nebo motorový vůz.

Výše poplatku se momentálně kalkuluje

„S ohledem na legislativní podmínky je třeba cenu vyhlásit s ročním předstihem, proto není možné ji vyhlásit s platností již od roku 2019. Výše poplatku se momentálně kalkuluje a bude včas zveřejněna,“ řekla Šubová.

Podle Českých drah, které budou platit nejvíce, jde o opatření, se kterým budou počítat. „Pro nás to bude uznatelný náklad, který budou platit objednatelé, podobně jako například poplatek za dopravní cestu,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. V celkovém objemu 13 miliard korun, které platí kraje a ministerstvo dopravy za provoz vlaků, by mělo jít o relativně malou částku.

Ve hře je zpoplatnění i dalších nádražních služeb. Mluví se především o staničním hlášení. Na něj jsou náklady ještě vyšší. Rozhodnutí o jeho zavedení dosud nepadlo.

Domácí násilí. Ilustrační snímek
Obětí trestného činu se stalo každé desáté dítě. Víc věří lékařům než otcům