„Takzvané ošlapné, tedy cena za přístup cestujících k dráze, bude vyhlášeno v Prohlášení o dráze pro rok 2019/2020,“ potvrdila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

O ošlapném se na české železnici mluví několik let, s nápadem přišly ještě v minulosti České dráhy, když nádraží spadala pod ně. Podle zdrojů serveru Zdopravy.cz správce železnic počítá s ročním příjmem zhruba 133 milionů korun. Při počtu asi 9500 pravidelných vlaků denně na české železnici vychází průměrná cena na 38 korun.

Dosud ale není jasné, jak se poplatek bude počítat. Jednou z verzí je výpočet podle vzorce, který zahrne vedle důležitosti stanice například i počet vozů nebo cestujících. Druhý model by byl podobný jako v Německu, kde se zohledňuje jen velikost a důležitost stanice. Zda je například umístěna na koridoru nebo jde o vesnické nádraží. Platba je pak stejná na nádraží pro vlak s 15 vozy nebo motorový vůz.

Výše poplatku se momentálně kalkuluje

„S ohledem na legislativní podmínky je třeba cenu vyhlásit s ročním předstihem, proto není možné ji vyhlásit s platností již od roku 2019. Výše poplatku se momentálně kalkuluje a bude včas zveřejněna,“ řekla Šubová.

Podle Českých drah, které budou platit nejvíce, jde o opatření, se kterým budou počítat. „Pro nás to bude uznatelný náklad, který budou platit objednatelé, podobně jako například poplatek za dopravní cestu,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. V celkovém objemu 13 miliard korun, které platí kraje a ministerstvo dopravy za provoz vlaků, by mělo jít o relativně malou částku.

Ve hře je zpoplatnění i dalších nádražních služeb. Mluví se především o staničním hlášení. Na něj jsou náklady ještě vyšší. Rozhodnutí o jeho zavedení dosud nepadlo.