Nejprodávanější benzin Natural 95 v úterý stál na čerpacích stanicích podle dat společnosti CCS, která cenu paliv pravidelně monitoruje, průměrných 37,57 korun za litr. Mnohem spokojenější jsou majitelé aut s dieselovým pohonem. Průměrná cena nafty činila 33,45 korun za litr. Je tak nejlevnější za poslední rok a půl, konkrétně od 9. října 2021.

V příštích měsících by ale mohla zdražit. Vláda totiž zvažuje zrušení daňové úlevy, kterou zavedla loni v červnu. Tehdy reagovala na rekordní ceny paliv na čerpacích stanicích, kdy ceny za litr benzinu či nafty mnohde překročily i padesát korun. Jenže zatímco spotřební daň se u benzinu vrátila do normálu po čtyřech měsících, u nafty došlo k prodloužení úlevy až do konce letošního roku. Vládní představitelé svůj krok obhajovali především jako nutnou pomoc dopravcům a i zemědělcům.

Nyní svůj postoj mění a původní výše spotřební daně i u nafty by se mohla vrátit už od června či července. „Cena nafty výrazně klesla. Pro další držení snížené spotřební daně tak již není důvod. Trh s palivy se stabilizoval, ceny již neohrožují ani samotný trh, ani dopravce. Ti v loňském roce čelili dramatickému otřesu,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. 

Důležité je načasování, míní odborník

Předčasné zrušení opatření vítají Deníkem oslovení odborníci. „Snížení spotřební daně bylo cíleno především na zajištění konkurenceschopnosti českých dopravců. Tyto mimořádné faktory už podle mě vyprchaly, takže by mělo dojít i k návratu spotřební daně na naftu na původní hodnotu,“ sdělil analytik Akcenta CZ Miroslav Novák.

Analytik finančních trhů společnosti X-Trade Brokers Štěpán Hájek jen upozorňuje na vhodné načasování navrácení. „Vláda musí podobné kroky dobře načasovat, aby nebyl efekt vyšší spotřební daně výrazněji cítit. Jsem pro její návrat, ale půjde o něco, co by bylo v kombinaci s rostoucí cenou ropy proinflační,“ vysvětlil.

Jestliže by vláda ukončila daňové zvýhodnění pro naftu oproti původním plánům dříve, jen za druhé pololetí by to znamenalo pro státní rozpočet výnos ve výši necelých pěti miliard korun. Řidiče by ale u čerpacích stanic čekaly zvednuté ceny.

„Řidiči se musí připravit na skokové zdražení nafty o zhruba 1,80 koruny na litr, neboť z ceny navýšené o vyšší spotřební daň se ještě odvede vyšší DPH. Čerpací stanice v případě zvýšení spotřební daně promítnou takové zvýšení do finální ceny okamžitě, nebudou otálet jako v případě snižování daně, kdy si obvykle alespoň po určitý čas takzvaně mastí kapsu na úkor řidičů tím, že nejdou s cenou hned dolu v rozsahu snížení daně, ale navyšují si marži,“ podotkl hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Vláda chce letos a poté i v dalších letech ročně ušetřit 70 miliard korun. Na čem? Denik.cz vás s jednotlivými navrhovanými škrty i možným zvýšením některých daní seznamuje v rámci seriálu Vládní škrty.

Dopravci protestují

Proti zamýšlenému návrhu se ohrazují dopravci. Zvýšení spotřební daně podle nich v konečném součtu více peněz do rozpočtu nepřinese. A budou opět znevýhodněni oproti zahraniční konkurenci.

„Když se v Česku zvedne spotřební daň, minimálně část dopravců začne čerpat v cizině, a ve výsledku tak celkový příjem státní kasy bude nižší. Spotřební daň potom budou inkasovat i od českých dopravců státy s nižší cenou. Což může být i sousední Rakousko, kde cena bude po případném zvýšení v Česku srovnatelná. Díky nižší spotřební dani jsou naši dopravci i ve složité době konkurenceschopní a udrželi své kontrakty, kde počítají se současným nastavením daně. Nelze tedy hledět jen na cenu nafty na stojanech, která je teď nižší, ale hlavně na její srovnání s cenami v Polsku, na Slovensku nebo v Maďarsku,“ upozornil tajemník největšího sdružení dopravců v Česku ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Dopravci naopak požadují, aby nižší spotřební daň byla ponechána nejen do konce letošního roku, jak původně zamýšlela současná vládní garnitura, ale i v letech dalších. „Nelze jen škrtat a zvyšovat daně, je nutno podpořit exportéry, aby naše ekonomika rostla. Hlavním a platným argumentem byla a je konkurenceschopnost českých dopravců v tvrdé evropské soutěži,“ dodal Hromíř.