Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vladimír Dlouhý: Orientace na jedinou oblast je riziková

Mladá Boleslav /ROZHOVOR/ - S prezidentem Hospodářské komory ČR o Mladoboleslavsku, Škodě Auto a ekonomických sankcích.

3.10.2014 4
SDÍLEJ:

Vladimír DlouhýFoto: Deník/Martin Divíšek

„Chtěl bych, aby se Hospodářská komora stala přitažlivější pro naše nečleny. Chci, abychom zvyšovali podíl našich členů a nebyli reprezentantem veškerého podnikatelského stavu naší země jen ze zákona, ale abychom skutečně sdružovali drobné podnikatele, střední firmy i velké nadnárodní podniky jako je Škoda Auto," nechal se slyšet Vladimír Dlouhý, nový prezident Hospodářské komory ČR během své návštěvy Mladé Boleslavi.

Novopečený prezident, který do funkce nastoupil v květnu letošního roku, navštívil v Mladé Boleslavi výrobní závod společnosti Škoda Auto a setkal se se zástupci mladoboleslavské hospodářské komory. V rozhovoru, který poskytl Boleslavskému deníku, konstatoval, že Mladoboleslavsko je díky dominantnímu vlivu Škody výjimečným regionem.
 

Je nepochybné, že největší česká společnost má na město i region, ve kterém funguje, velký vliv. Jak ho vnímáte vy ze své pozice prezidenta Hospodářské komory?
Jak jsem se dozvěděl, automobilka zaměstnává zhruba deset tisíc lidí z Mladé Boleslavi a dalších deset tisíc lidí, kteří dojíždějí. To je ovšem jen ta přímá vazba. Automobilka má pro Mladou Boleslav i řadu nepřímých vazeb například v oblasti školství. V závodě jsem navštívil odborné učiliště a viděl, že studenti se tu učí pracovat s roboty, získávají zkušenosti na diagnostice. Dokonce mi předvedli jimi navržené auto CityJet, což je nádherná věc. Úplně se mi v něm chtělo projet. Automobilka ovlivňuje ale i sportovní a kulturní život. Zkrátka město, kde je tak významná firma, se s ní svým způsobem veze. Mladá Boleslav má spoustu vazeb na své okolí, ale dnes je jednoznačně určená automobilkou.

Nese podle vás zásadní orientace na průmysl a zejména automobilový průmysl také nějaká rizika?
Samozřejmě, každá oblast, která se orientuje pouze na jeden dominantní zdroj ekonomické aktivity, podstupuje riziko. Na druhé straně se zdá, že postavení Škody Auto ve středních Čechách, na úrovni České republiky a vlastně i na globálním trhu je velmi pevné. Riziko tak není velké. To ovšem neznamená, že ti, kteří nejsou s automobilkou přímo propojeni, by neměli usilovat o diverzifikaci hospodářství. Je přece pravdou, že zde funguje také řada firem, které sice dodávají Škodě Auto, ale svými dodávkami se orientují i na jiné společnosti, což je velmi vítané.

Tato otázka se nabízí v souvislosti s ruskými sankcemi. Škoda Auto od začátku sankcí potvrzuje, že jimi netrpí. Nemůže se to v dlouhodobém horizontu změnit?
To je obecnější otázka pro celou Českou republiku. Postavení Škody je do určité míry ovlivněno tím, že Škoda v Rusku také vyrábí. Taková skutečnost pokaždé znamená, že se daná společnost sankcím vyhýbá. Nikdo, ani ruská vláda, neučiní nic proti firmě, která na jejím území vyrábí, zaměstnává a generuje hodnotu. Z tohoto hlediska má škodovka lepší postavení. Osobně si ale nechci představovat případ, kdy by ruská vláda prohloubila sankce vůči Západu například mnohem vyšším dovozním clem na automobil vyrobený v Evropské unii, hovoříme-li stále o automobilovém průmyslu. Nechci mluvit za vedení společnosti, ale jsem si jist, že potom už by sankce dopad měly.

Jaký je vůbec pohled Hospodářské komory ČR na ruské sankce?
Osobně si nemyslím, že sankce jsou efektivním nástrojem. Řešení bychom měli hledat na politické úrovni a docílit diplomatické dohody. Jsem přesvědčen o tom, že v naší myslné politice vůči Rusku budeme muset ústupky udělat, tím ovšem nechci říci, že schvaluji anexi Krymu (smích). Pokud bychom v tuto chvíli ruský trh vyklidili, odhaduji, že českým firmám by se vracelo podstatně hůř. Ruské sankce nás všechny nutí zamýšlet se nad vyhledáváním nových trhů, nad diverzifikací činnosti. Ruský trh nebyl snadný ani předtím, než došlo k ukrajinskému konfliktu.

Vraťme se ještě zpět do regionu. Jak ochotní jsou podnikatelé a společnosti z Mladoboleslavska spolupracovat s Hospodářskou komorou?
To je obecný problém hospodářské komory po celé České republice. Komora nemá holdingové uspořádání, jako je tomu například na Slovensku, kde má tato organizace jedno společné IČO a kde fungují specifické vertikální vztahy. U nás máme těch identifikačních čísel celkem 74, a jednotlivé hospodářské komory tak mají daleko větší míru autonomie. O mladoboleslavské komoře však často slýchám, že vystupuje značně nezávisle a pracuje nadprůměrně, takže má být na co hrdá.

Autor: Martin Weiss

3.10.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
2 5

Vznikne dálniční obchvat Česka? Rodí se již v hlavách úředníků

Tomio Okamura.
11 6

Okamura: Český rozhlas mě zesměšnil. Zestátním ho, pokud budu ve vládě

Nepozvaný Cimrman a nejhlasitější skladba světa: zhlédněte nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku od něděle 22. do pondělí 23. října 2017.

Kauza pandury: lobbista Dalík si odsedí pět let

Lobbista Marek Dalík by měl nastoupit do vězení nejpozději 6. listopadu. Uvedla to dnes mluvčí pražského městského soudu Markéta Puci. Dalíka budou v tento den očekávat v pražské ruzyňské věznici, kam se musí přihlásit nejpozději v 16:00. Má si odpykat pětiletý trest za případ související s nákupem obrněnců pandur.

AUTOMIX.CZ

Tohle opravdu není Superb. Škoda v Číně prodává jednu zvláštnost

Pro Škodu je čínský trh velice důležitý, prodá na něm totiž nejvíc aut. Věnuje mu proto zvláštní pozornost, což je nově znát i na omlazené Octavii. Verze pro čínské zákazníky se totiž od té evropské poměrně dost liší. Samozřejmě to ale není poprvé, co jsou modely určené pro jiné trhy pozměněné.

Zákeřný meningokok vzal život mladé dívce

Život 18leté dívky si v Ostravě vyžádalo v minulých dnech meningokokové onemocnění. Onemocnění mělo v jejím případě velmi rychlý průběh. Mladá pacientka zemřela do 24 hodin poté, co se u ní projevily problémy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT