Opravy potrvají téměř rok a půl a cestující se budou muset připravit na nepřetržitou výluku v celém úseku mezi Lovosicemi a Českou Lípou, kdy místo vlaků pojede náhradní autobusová doprava.

Podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové nepřetržitá výluka potrvá zhruba půl roku. A to v období od března do srpna příštího roku. „Vlastní zahájení prací je plánováno už letos v červenci, dokončení pak v listopadu příštího roku. Správa železnic nyní vyhlásila veřejnou zakázku na zhotovitele,“ uvedla Friebová.

Největší změnou projde hlavně stanice v Žalhosticích. Projekt počítá s její kompletní rekonstrukcí a s vybudováním nových nástupišť včetně přístupových chodníků. 

Vlak, železniční doprava. Ilustrační foto
ČD klesl počet cestujících o 35 procent. Přišly o více něž čtyři miliardy korun

Ubudou i některé stávající koleje, po revitalizaci ve stanici zůstanou dvě dopravní a spojka uprostřed. Rychlost vlaků konkrétně v Žalhosticích se ve směru na Lovosice zvýší na 80 kilometrů v hodině, v opačném směru na Litoměřice pak na 70. Zapojení do dálkového řízení provozu pak umožní nové zabezpečovací a sdělovací zařízení.

Minulostí se v okolí stanice pod vrchem Radobýl stanou i historické ručně ovládané závory, které patří mezi jedny z posledních na této trati. Nahradit je má moderní zabezpečení. To vítá i starosta Žalhostic Zdeněk Javorek. „Tím, že závory nebudou už mechanicky obsluhovány, dojde ke zkrácení čekací doby, než se opět zvednou. Uvítají to především obyvatelé žijící v oblasti nad tratí, kteří na přejezdech čekají i několik minut,“ kvitoval žalhostický starosta s tím, že v minulosti, kdy se vlaky ve stanici i křižovaly, byla doba čekání ještě delší.

Do lokálky mezi Lovosicemi a Českou Lípou napumpuje Správa železnic přes miliardu korunDo lokálky mezi Lovosicemi a Českou Lípou napumpuje Správa železnic přes miliardu korunZdroj: Správa železnic

Obnova čeká také zastávku v Trnovanech u Litoměřic. Stávající přístřešek s lavičkou bude po rekonstrukci vybavený novým osvětlením a rozhlasem pro cestující. Vybudován bude i nový devadesátimetrový perón.

S opravou ostatních zastávek na revitalizovaném úseku, tedy Litoměřice Cihelna, Ploskovice a Horní Řepčice, Správa železnic nepočítá. Po zavedení dálkového řízení budou však vybavené rozhlasem.

Zatímco se většina stavebních prací soustředí na úsek mezi Žalhosticemi a Liběšicemi, kde dojde k rekonstrukci železničního svršku i spodku a přejezdů, od Liběšic do České Lípy chtějí železničáři opravit jen vybranou část infrastruktury.

V Nedabyli na Českobudějovicku začalo sbírání podpisů pod petici, která požaduje umístění závor na nedalekém přejezdu. Na snímku iniciátor petice Ludvík Reindl.
Smrtící přejezd u Nedabyle: Místní chtějí závory, sepisují petici

„Ve zbývající části do České Lípy se provede rekonstrukce vybraných mostů a propustků z důvodu nevyhovujícího technického stavu a také železničních přejezdů, na kterých je dnes omezena rychlost vlaků kvůli nedostatečným rozhledovým poměrům. Ty budou vybaveny zabezpečovacím zařízením se světelnou signalizací,“ doplnila Friebová. Na celém úseku dojde k rekonstrukci celkem pěti mostů a patnácti přejezdů.

Motorové vlaky Českých drah na trati z Lovosic do České Lípy jezdí ve dvouhodinových intervalech. Mezi Úštěkem a Litoměřicemi je jejich provoz ve všední dny četnější. Ještě více souprav pak projede jen mezi Litoměřicemi a Lovosicemi. Z litoměřického horního nádraží navíc pravidelně jezdí také Švestková dráha společnosti AŽD Praha, která jako linka U10 jezdí přes Lovosice a Třebenice do Mostu.

Jednokolejná regionální dráha z Lovosic do České Lípy byla vystavěna mezi lety 1896 až 1898. Do roku 2011 tu jezdily také nákladní vlaky.