Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlaky by mohly zrychlit. Ministerstvo pracuje na podmínkách

Praha – Ministerstvo dopravy připravuje legislativu na zvýšení rychlosti na tuzemských tratích ze současných 160 na 200 kilometrů za hodinu. Počítá s tím návrh ministerstva na změnu vyhlášky stanovující dopravní řád drah. Zvýšení rychlosti by se týkalo pouze několika vhodných úseků a má i řadu podmínek. Jednou z nich je povinnost tuto trať pokrýt zabezpečovacím zařízením které požaduje Evropská unie a nahrazení klasických přejezdů mimoúrovňovým křížením, řekl Zdeněk Neusar z tiskového odboru ministerstva dopravy.

24.1.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Ondřej Šmíd

Aktuálně je vyhláška na Legislativní radě vlády, účinnosti by mohla nabýt v polovině letošního roku, uvedl Neusar. Podle něj se tím ale automaticky maximální traťová rychlost nezvýší.

V současnosti v Česku žádný tratový úsek zrychlení provozu neumožňuje, pro navýšení rychlosti by se musel modernizovat a nově zkolaudovat, upozornil Miroslav Stehlík z odboru drah na ministerstvu dopravy, který je spoluautorem novely. Vhodných úseků k modernizaci navíc moc není. Na velké většině tratí v Česku jsou podle Stehlíka příliš ostré zatáčky, které zvyšování rychlosti neumožňují. Splněná zatím není ani druhá z podmínek, kterou je zavedení zabezpečovacího zařízení schopného garantovat úplnou kontrolu rychlosti. S jeho zavedením se v ČR zatím spíše začíná.

Mezi tratě, které by pro rychlost do 200 kilometrů v hodině přicházely v úvahu, jsou například úsek mezi Pardubicemi a Chocní, kde je ale příliš mnoho přejezdů, a úseky mezi Brnem a Břeclaví a Hranicemi na Moravě a Přerovem, uvedl Stehlík.

Na ministerstvu se kromě této iniciativy začíná hovořit i o přípravě skutečných vysokorychlostních tratí. Podle Neusara má jít o evropsky důležitá spojení patřící do evropské sítě Ten – T, například trať z Prahy přes Lovosice do Drážďan a úsek jižně od Brna ve směru na Vídeň a Bratislavu. Tyto stavby se ministerstvo bude snažit připravit tak, aby na jejich realizaci bylo možné využít již prostředky z evropského Operačního programu doprava v příštím programovém období.

Autor: ČTK

24.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Prezidentská debata ve vlaku Deníku 20. listopadu na cestě z Prahy do Ústí nad Labem. Michal Horáček
5 16

Kandidáti prošli vlakem. Pro mě je to pohádka, řekl Horáček

Předseda Pirátů Ivan Bartoš (upostřed) převzal v jednacím sálu Sněmovny osvědčení o zvolení poslancem před jednáním Poslanecké sněmovny 20. listopadu v Praze. Osvědčení nově zvoleným poslancům předával za Státní volební komisi Václav Henych (vlevo)
7 11

On-line: Poprvé se schází noví poslanci. Vondráček z ANO bude předsedou

AKTUALIZOVÁNO

Jana Novotná dohrála svůj životní zápas. Zemřela v pouhých 49 letech

/VIDEO, FOTOGALERIE, ANKETA/ V nedožitých padesáti letech zesnula po těžké nemoci tenistka Jana Novotná, wimbledonská vítězka z roku 1998. Na bývalou světovou dvojku vzpomínají tenisové legendy.

Mugabe prý vzdal marný boj. Kdo ho v čele Zimbabwe nahradí?

/VIDEO/ Zimbabwský prezident Robert Mugabe dnes údajně přistoupil na to, že rezignuje. Informuje o tom stanice CNN s tím, že třidevadesátiletému vládci i jeho manželce byla garantována imunita.

Další schůzky s ANO? Hnutí nejprve představí Zemanovi menšinovou vládu

Hnutí ANO chce oslovit sněmovní strany s programovým prohlášením své menšinové vlády až potom, co záměr představí prezidentovi Miloši Zemanovi. Předseda hnutí Andrej Babiš před ustavující schůzí Sněmovny zopakoval, že vítěz voleb nedostal šanci na sestavení většiny, protože ostatní strany spolupráci striktně odmítly.

První lanovka v Praze jezdila na Letné. Nahradil ji jezdící chodník

První lanovka v Praze. Většině lidí se automaticky vybaví ta na Petříně. Nejde ale o první lanovou dráhu v metropoli. Dříve vznikla lanovka na Letné, která fungovala od roku 1891. Ze začátku ji poháněl systém vodní převahy, poté jezdila na elektřinu. Později vozil na Letnou návštěvníky takzvaný pohyblivý chodník. Dnes po lanovce najdete už jen zbytky opěrných zdí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT