Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rána pro sever Moravy. Skončí vlaky přes Polsko

Jesenicko – Letošní čtrnáctý červen může být posledním dnem, kdy se lidé dostanou vlakem z Jeseníku do Krnova. Pouze do tohoto data jsou zaplaceny poplatky za používání úseku železnice, který vede přes polské území. Moravskoslezský kraj již dále objednávat vlaky na trati do Jeseníku nechce.

25.3.2014 20
SDÍLEJ:

Český vlak v polských Glucholazech. Takový pohled už možná za pár měsíců bude definitivně minulostí. Osud spojů mezi Jeseníkem a Krnovem je krajně nejistý.Foto: Deník/Michal Krestýn

Když se Jaroslava Bednářová z Mikulovic dozvěděla zprávu o možném konci železniční dopravy přes polské Glucholazy, rozbušilo se jí rozrušením srdce.

„Byla by to pro nás katastrofa. Co se týče cestování, je už nyní problém se někam dopravit. Když se nedostanu do Šumperku nebo Olomouce, řeším to tak, že jezdím do Opavy nebo Ostravy. To asi padne úplně," obává se obyvatelka Mikulovic.

Dopravní obslužnost Jesenicka není ani v současnosti ideální. Autobusy se lidé z okolí Zlatých Hor již nyní nedostanou například k prvnímu rannímu vlaku do Olomouce nebo od posledního večerního spoje z vnitrozemí. „Všichni řeší dopravu autem. Kdo nemá auto, má smůlu," konstatovala Jaroslava Bednářová.

Jeseník spojují s Krnovem denně čtyři páry spěšných vlaků. Část trasy vede přes polské území. Za používání tohoto úseku dráhy inkasuje polská strana na základě pětašedesát let staré dohody vysoké poplatky. Do údržby zanedbané trati však dlouhodobě neinvestuje.

Za průjezd Polskem platí kraje miliony

Do konce roku 2012 objednával rychlíky mezi Jeseníkem a Krnovem stát. Nyní financují provoz spojů Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Za průjezd vlaků přes polské území, takzvanou peáž, hradí polské straně ročně pět milionů korun. O tuto částku se oba kraje dělí rovným dílem.

V polovině února však Moravskoslezský kraj svým olomouckým partnerům oznámil, že od patnáctého června na dotčené trati provoz objednávat nehodlá.

Trati hrozí, že ji polská strana uzavře z technických důvodů. Dráha nemá zajištěné návaznosti do vnitrozemí a nepatří tak podle evropských předpisů do společného železničního prostoru.

Jedinou možnost, jak zachovat železniční spojení na současné úrovni, vidí oba kraje v převzetí objednávky spěšných vlaků ministerstvem dopravy.

„Jsme toho názoru, že mezinárodní dopravu by i v této míře měl prioritně zajišťovat stát," sdělila mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová.

Ministerstvo dopravy zatím pouze potvrdilo, že k němu požadavek krajů doputoval. „Nárokem krajů se budeme samozřejmě zabývat a následně připravíme reakci," uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák.

Bez polské strany železnici nezrekonstruují

Osobní dopravu na trati přes Polsko měla zachránit rekonstrukce železnice z peněz Evropské unie. Projektu se však odmítly účastnit Polskie Linie Kolejowe (PLK). Tato společnost je správcem infrastruktury a v Polsku odpovídá za údržbu tratí a investice na nich. Bez PLK však není obnova trati možná. Poláci tak celý projekt nepředložili.

„Olomoucký kraj tak nemá žádné partnery pro zajištění dlouhodobého provozu na dotčené trati," konstatovala mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová.

„Polské straně současný stav vyhovuje. Podle staré smlouvy berou velké peníze, nechtějí do trati nic investovat. Ani ji Čechům nechtějí pronajmout, abychom si ji spravili a provozovali," řekla starostka Jeseníku Marie Fomiczewová.

Olomoucký kraj kvůli současné situaci musel začít řešit náhradu vlaků mezi Jeseníkem a Krnovem autobusovými spoji.

„Jesenicko je bohužel dlouhodobě postiženo vysokou nezaměstnaností. Snížení dopravní obslužností, mimo jiné i mobility pracovní síly, by tuto nepříznivou situaci ještě zhoršilo," okomentovala postup kraje Kamila Navrátilová.

S koncem osobní dopravy by byl nejistý i osud řady drážních zaměstnanců. Na nádraží v Mikulovicích pracuje třináct lidí, v Písečné tři. „To máte šestnáct lidí, k tomu nějaký strojvedoucí. Dvacet lidí by mohlo přijít o práci," obává se Jaroslava Bednářová.

Olomoucký kraj se dále snaží situaci řešit s ministerstvem dopravy. O problematice bude jednat i v rámci Asociace krajů.

Autor: Petr Krňávek

25.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 20
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Už milion Čechů používá v televizi „červené tlačítko“

Jiří Menzel.
8

Režisér Jiří Menzel prodělal prý náročnou operaci. Leží v umělém spánku

Kandidáti odsoudili útok na děti z Teplic. Být táta, nařežu vám, řekl Topolánek

/VIDEO/ Jasný vzkaz vyslali uchazeči o Hrad těm, kdo se ohavně strefovali do prvňáčků ZŠ Plynárenská v Teplicích. „Kdybych byl táta, tak vám nařežu,“ řekl v debatě Deníku Mirek Topolánek.

Respektovali byste premiéra? Studenti se ptali adeptů o prezidentský post

/VIDEO/ Zvídavé a inteligentní. Takové otázky položila budoucí elita národa, studenti Gymnázia Jateční v Ústí nad Labem, prezidentským kandidátům, když debatní vlak Deníku zastavil v pondělí na ústeckém hlavním nádraží. Co mladé Ústečany zajímalo? Přepis odpovědí adeptů na hlavu státu na nejlepší otázky přinášime zde.

Zásadní reformu vzdělávání brzdí i rodiče, shodli se odborníci

Zásadní reformu vzdělávacího systému brzdí kromě nedostatku peněz ve školství i postoj rodičů, kteří od škol očekávají klasické metody výuky. Shodli se na tom školští odborníci v diskuzi na dnešní konferenci Perpetuum. Lidé si podle nich neuvědomují, že tématika školství souvisí s budoucí prosperitou země a ovlivní kvalitu života jejich dětí. 

Borat se nabídl, že zaplatí pokutu za české turisty v Kazachstánu

Herec Sacha Baron Cohen, představitel hlavní role ve filmu Borat, se nabídl zaplatit pokutu za české turisty, které minulý týden v Kazachstánu zadržela místní policie. Vadilo jí, že se na náměstí v Astaně chtěli vyfotit v boratovských plavkách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT