„Když místní ráno odjíždějí do práce, velká většina jich jede autobusem. Je levnější a také o dost rychlejší. Navíc staví přímo v obci, na vlak je to takřka kilometr cesty,“ říká starosta Zbytin Antonín Poskočil. Zatímco jízdenka na pomalý vlak stojí 28 korun, rychlejší autobus pouze 18. Oba spoje se navíc nedoplňují v různých časech, ale „konkurují“ si, protože vyjíždějí jen několik minut po sobě.

Podobných případů jsou v Česku stovky. Daňovým poplatníkům se tak existence souběžných, státem či krajem dotovaných spojů, prodražuje. Ministerstvo dopravy to chce změnit. „Připravujeme nový zákon o veřejné dopravě, který by měl zlepšit koordinaci vlakové a autobusové dopravy,“ uvedl náměstek ministra dopravy Petr Šlegr.

Vzorem pro Česko je Švýcarsko. Tam základní, páteřní dopravu tvoří vlakové spoje, autobusy pak slouží jako doplněk v místech, kde koleje nevedou, nebo kde by železnice nebyla konkurenceschopná. V Česku by to však vyžadovalo rekonstrukci mnoha regionálních železničních tratí. „Z historických důvodů byly mnohé tratě postaveny spíše pro nákladní dopravu. Proto jsou nádraží často několik kilometrů za obcí. Navíc se na mnoha místních trasách nedělala sto padesát let údržba, takže je na nich rychlost vlaků omezena třeba na deset kilometrů v hodině,“ dodal Šlegr. Vlak proto dostane přednost jenom tam, kde je to ekonomické. „Zákon také zavede povinnost dělat na objednávku veřejné dopravy výběrová řízení. Konkurence, byť regulovaná, povede ke snížení cen,“ doufá náměstek.

Vlaky až dosud nedokázaly konkurovat autobusům cenou jízdného. Po zavedení mýta na silnice prvních tříd se však startovní pozice obou typů dopravy sblíží.