S odvoláním na mluvčího ČD Aleše Ondrůje to v úterním vydání píše týdeník Profit.

Telefonní signál na mnoha místech hlavních železničních koridorů zatím úplně chybí nebo je slabý. Přitom se však vlaky vyšší kategorie těší stále větší oblibě mezi podnikateli a manažery, pro které je kvalitní spojení se světem během jízdy nezbytností. S rostoucí oblibou vlaků tak roste také nespokojenost cestujících, kteří nemohou telefonovat a připojovat se na internet.

Vinu za současný stav dráhy odmítají. "My jsme jen přepravce. Samotná infrastruktura jako koleje a nádraží patří úplně jinému podniku - Správě železniční dopravní cesty," řekl Ondrůj. Naopak zástupce SŽDC Josef Šibrava Profitu řekl, že rozsah poskytovaných služeb zákazníkům je věcí dopravce.

Špatné pokrytí hlavních železničních tras je ale podle týdeníku také vinou hlavních mobilních operátorů, kteří svůj signál zatím směrovali především na města, vesnice a hlavní silniční tahy. "Nyní je tato fáze téměř dokončena, a proto chceme zkvalitnit pokrytí frekventovaných železnic," řekla k tomu mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

Podle ní má slabý signál ve vlacích vyšších kategorií ještě jednu významnou příčinu. "Tyto vlaky jsou vybaveny pokovenými skly z důvodu lepší tepelné izolace. Tato skla však představují významnou překážku pro šíření GSM signálu do vnitřního prostoru vagónu," řekla Kemrová. Právě to by mělo vyřešit speciální zařízení, tzv. GSM Repeater, na jehož zavádění s drahami spolupracují všichni tři mobilní operátoři.

sin fcz