Energetická společnost ČEZ, která byla v předchozích ročnících na prvním místě, se loni kvůli dopadům krize propadla na konec žebříčku. ČEKIA hodnotila téměř 48.000 tuzemských společností.

Rozdíl mezi vytvořenou ekonomickou hodnotou obou mobilních operátorů za rok 2010 je podle analytika agentury ČEKIA Michala Řičaře minimální. „Nicméně T-Mobile s investovaným kapitálem hospodaří výrazně efektivněji než Telefónica O2, neboť jeho rentabilita investovaného kapitálu dosáhla 33 procent,“ uvedl.

Titul „Skokan roku“ s nejvýraznějším posunem v žebříčku směrem vzhůru vybojovala Škoda Auto. Druhý největší přírůstek v absolutní hodnotě EVA loni zaznamenala společnost Zentiva následovaná OKD.

Naopak největší propad v hodnotě EVA zaznamenala společnost RWE Transgas, a to o 20,81 miliardy korun na minus 16,37 miliardy korun. ČEZ se propadl o 14,08 miliardy korun na minus 4,67 miliardy ko­run.

Dalkia zaznamenala růst absolutní hodnoty ukazatele o 2,3 miliardy

Společnost Telefónica O2 zvítězila i přesto, že absolutní hodnota ukazatele EVA za rok 2010 se jí ve srovnání s předchozím rokem snížila o 1,48 miliardy korun na 6,97 miliardy. Rovněž společnosti T-Mobile ukazatel EVA poklesl na 6,84 miliardy korun. Naopak Dalkia zaznamenala růst absolutní hodnoty ukazatele o 2,3 miliardy na 3,63 miliardy ko­run.

Celkový vývoj hospodaření jednotlivých firem v roce 2010 je podle ČEKIA možné hodnotit stejně jako v předchozích letech negativně. Pro 47.967 hodnocených podniků dosáhla souhrnná hodnota ukazatele EVA minus 84,77 miliardy korun. Negativní hodnotu EVA za rok 2010 vykázalo 60 procent sledovaných firem.

„Z hodnocení tuzemských firem podle metodiky EVA je zřejmé, že 60 procent hodnocených společností svým vlastníkům nepřináší ekonomickou přidanou hodnotu, proto zbylých 40 procent firem představuje lepší investiční příležitost ve formě vyššího potenciálu budoucích výnosů,“ uvedl Řičař.

Majoritním vlastníkem lídra žebříčku Telefóniky O2 je španělská Telefónica se zhruba 70procentním podílem akcií.

Žebříček ČEKIA vyjadřuje ekonomickou přidanou hodnotu společností z hlediska samotného podniku, ale také akcionářů a věřitelů. Ukazatel EVA (Economic Value Added) vypovídá o tom, zda společnosti vytvářejí ekonomickou přidanou hodnotu pro své vlastníky, nebo zda hodnotu vloženou investorem naopak ničí. Značí postavení firmy na trhu a její schopnosti generovat zisk.