„Žádné rozhodnutí zatím nepadlo, proces vyhodnocování pokračuje. Před investováním miliard eur budou během následujících týdnů a měsíců znovu pečlivě posouzeny plány pro jednotlivé regiony,“ uvedl Volkswagen. Dodal, že spolu s dceřinou společností PowerCo zodpovědnou za baterie nadále hledají vhodné lokality. „Není potřeba učinit rozhodnutí okamžitě, protože doposud učiněné kroky koncernu zaručují pokrytí dodávek baterií do roku 2028,“ doplnil koncern.

Více než pět desítek letadel, vrtulníků a kluzáků, které jsou na letišti v Líních provozovány, přistavili na stojánku letiště jejich provozovatelé, piloti a nadšenci do létání na důkaz toho, že je na letišti provoz a slouží stále k leteckým činnostem
Gigafactory je pro Česko životně důležitá, shoduje se ministerstvo i Škoda

Volkswagen rovněž uvedl, že není pod tlakem, aby jednal hned. „V kontextu panující situace bude rozhodovacímu procesu věnováno více času. Mezi důvody patří stávající ekonomická situace, současné ceny energií a rámcové podmínky zahrnující státní podporu,“ upozornil koncern na dopady současné energetické krize. „Je také potřeba dořešit některé místní otázky,“ dodal.

Podle Volkswagenu nyní nemá rozhodovací proces dopad na plánovaný začátek stavby a výroby. Koncern by chtěl začít stavět koncem roku 2024 a vyrábět články do baterií od roku 2027.

Před tím, že by energetická krize mohla výstavbu továren na baterie výrazně ovlivnit, v listopadu varoval šéf automobilové značky Volkswagen Thomas Schäfer. „Pokud se nám v Německu a v Evropě rychle a spolehlivě nepodaří snížit ceny energií, budou investice do energeticky náročné výroby nebo do nových továren na baterie v Německu a Evropské unii prakticky nerentabilní,“ napsal Schäfer na profesní sociální síti LinkedIn.

Letiště v Líních. Ilustrační snímek
Gigafactory může být menší, připustil Volkswagen. Obce fabriku stále odmítají

Schäfer až do letoška působil jako předseda představenstva Škody Auto, od dubna převzal provozní řízení značky VW, která je součástí koncernu Volkswagen. Před svým odchodem z Mladé Boleslavi prohlásil, že by si přál, aby si mateřský koncern vybral Česko pro svou další továrnu na baterie. V březnovém rozhovoru s deníkem Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) řekl mimo jiné to, že Česko by se mělo stát jedním z center elektromobility.

Vláda o továrnu stojí 

Česká vláda o továrnu velmi stojí. Podle ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely (za STAN) by výstavba v Líních zásadně pomohla ekonomické budoucnosti země. Vláda uvedla, že továrna je klíčová pro transformaci českého automobilového průmyslu, jenž tvoří desetinu HDP a čtvrtinu exportu, na elektromobilitu. Proti výběru letiště se ale staví mimo jiné Český svaz letectví (ČsSL) a výhrady mají i některé obce.

Koncern chce v Evropě do roku 2030 vybudovat šest obřích továren na baterie. Prozatím si jako místa vybral dolnosaský Salzgitter nedaleko Wolfsburgu, sídla Volkswagenu, Valencii ve Španělsku a severošvédské město Skellefteaa. Čtvrtá továrna bude ve východní Evropě, vedle Česka se hovoří o Polsku či Maďarsku.