"Poslední vývoj vozidel se spalovacími motory se uskuteční v roce 2026," řekl Jost na konferenci automobilového průmyslu v sídle Volkswagenu v německém Wolfsburgu. "Hlásíme se k dohodě z roku 2015," dodal s odkazem na rok, kdy byla uzavřena pařížská klimatická úmluva. Její cíle bude podle něj možné naplnit jen tehdy, když v roce 2050 nebude po ulicích jezdit žádné auto se spalovacím motorem.

Podle Reuters k tomuto rozhodnutí pravděpodobně velkou mírou přispěl i skandál Volkswagenu s emisemi dieselových vozů. Aféra, která nese označení Diseselgate, vypukla v září 2015, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern, že jeho naftové motory obcházejí měření emisí. Ten následně přiznal, že po celém světě do zhruba 11 milionů dieselových aut instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí.

Skandál poškodil důvěru

Na zkušebním stanovišti se automobily řídily tak, jak byly předepsány, na silnici však vydávaly mnohem toxičtější oxid dusnatý, než bylo dovoleno. To umožnilo automobilům projít emisními limity v USA. Aféra se týkala také asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto. Volkswagen pak musel zaplatit pokutu více než 27 miliard eur kvůli nadměrnému znečištění.

„Kvůli manipulacím aut, potažmo softwaru aut, se ztratila část důvěryhodnosti v německé automobilky, to je jasné,“ uvedl již dříve šéf německého sdružení automobilového průmyslu VDA Bernhard Mattes „Tuto důvěru si musíme u všech zúčastněných, i u politiky, získat zpět,“ míní.

Jednou z cest je pak to, co firma ohlásila v polovině listopadu. Tedy například aktualizuje software u milionů aut tak, aby se snížily jejich emise škodlivého oxidu dusičitého (NO2). Další cestou je právě rozvoj elektromobility, na který se nyní hodlá soustředit.

Navýší investice

Největší výrobce aut v Evropě, který působí prostřednictvím dceřiné firmy Škoda Auto i v České republice, tak plánuje v příštích pěti letech navýšit investice do elektromobility, autonomního řízení a digitalizace na téměř 44 miliard eur (1,1 bilionu korun).

Na samotné elektromobily bude z této částky vyčleněno 30 miliard eur. Takzvané hybridní modely s několika zdroji energie hrají totiž ve firemních plánech jen podružnou roli, jistý význam měly podle Josta pouze v přechodné fázi. Nyní nastává skutečný "elektrověk", řekl Jost, podle něhož je nyní německý výrobce automobilu odhodlán přistoupit k radikálním krokům ve snaze zastavit znečištování a globální oteplování.