Nárůst počtu žalujících zapříčinil takzvaný institut vzorové žaloby, kterou vloni uzákonil německý parlament. Ten umožňuje, aby soudní proces za jednotlivé poškozené vedla spotřebitelská organizace. Ta také ponese veškeré riziko případných úhrad soudních výloh.

Ilustrační foto.
Tři roky po kauze Dieselgate: Češi žalují koncern Volkswagen o více než miliardu

Za Němce žalobu podal Spolkový svaz organizací na ochranu spotřebitelů k soudu v dolnosaském Braunschweigu. V září učinila obdobný krok také společnost Safe Diesel, která automobilku zažalovala jménem více než dvou tisícovek českých majitelů vozů s podvodným softwarem.

Stomiliardovým odškodným to teprve začalo

Ani po třech letech tak aféra Dieselgate pro Volkswagen nekončí. Zatímco ve Spojených státech se firma již předloni dohodla na kompenzacích ve výši přibližně sta miliard korun, na domácí půdě jí může kličkování před stále přísnějšími emisními limity vyjít ještě dráž. Žalující strana totiž požaduje buď odškodnění, nebo úhradu plné kupní ceny auta.

Problematický software německý koncern nainstaloval od listopadu 2008 do 11 milionů naftových vozů. Podvádějícími motory o objemu 1,2, 1,6 a dva litry byly osazeny také automobily značky Audi, Seat a Škoda. Celkový účet za Diaselgate už nyní přesáhl astronomických 700 miliard korun.

Rupert Stadler, úřadující šéf značky Audi
Aféra Dieselgate dostihla i nejvyšší šéfy automobilky VW