Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Volvo slaví 80 let výroby automobilů

STOCKHOLM/PRAHA - Automobily pocházející ze Švédska měly vždy pověst solidních vozů, které vydrží dlouhá léta a svého majitele zvládnou vozit statisíce kilometrů bez větších problémů. Vedle původně letecké továrny Saab vděčí severské vozy za tuto proslulost hlavně automobilce Volvo, která vyrobila první vůz před 80 lety, 14. dubna 1927.

12.4.2007
SDÍLEJ:

Volvo XC70 - nejnovější přírůstek do rodiny osobních automobilů značky Volvo.Foto: AP PHOTO/Mark Lenni

Firma s Martovým znamením ve znaku, jejíž jméno znamená latinsky "valím se", přitom vznikla už od 12 let dříve jako dceřiná společnost známého výrobce ložisek SFF. K životu ji ale probudili až dva inženýři, kteří se v polovině 20. let rozhodli zkonstruovat původní švédský automobil. Assar Gabrielsson a Gustaf Larson dostali do začátků i výrobní halu a už v červnu 1926 byl na světě prototyp vozu.

Automobil označený ÖV4, který neskrýval inspiraci americkými vzory, ale nebyl pro drsné severské klima tím pravým. Hlavně proto, že to byl kabriolet (název byl zkratkou slov čtyřválcový otevřený vůz, švédsky öppen vagn). Dvoulitrový čtyřválec o výkonu 28 koní navíc nebyl příliš silný, přesto se ještě v létě 1927 objevilo i první volvo s uzavřenou karosérií, typ PV4. Obou typů se ale za dva roky prodala necelá tisícovka.

Nová automobilka se definitivně prosadila až na samém konci 20. let, kdy se objevil model PV651. Šestiválec pod jeho kapotou dával výkon 55 koní a tento povedený motor automobilka používala (s úpravami) až do konce 50. let. Už v roce 1928 pak Volvo představilo první nákladní vůz a díky výrobě nákladních automobilů a autobusů firma byla už ve 30. letech stabilní.

Není proto divu, že trvalo 20 let, než výroba osobních aut překonala produkci užitkových modelů, zlom přišel v roce 1949. V té době Volvo slavilo úspěchy s modelem PV444, automobilem amerického střihu, kterého se mezi lety 1944 a 1958 vyrobilo téměř 200.000 kusů. Jeho nástupce, model PV544, během dalších sedmi lety sjel z výrobních pásů téměř čtvrt milionu exemplářů. Oba typy se úspěšně prodávaly i ve Spojených státech. Úspěchy slavilo Volvo za mořem i později, třeba s elegantním modelem P120 Amazon, kterého se za 13 let (1957 až 1970) prodalo přes 660.000.

V polovině 60. let pak přišel automobil, který předznamenal design značky na dalších skoro 20 let - Volvo 144. Elegantní hranatý automobil sice nebyl žádný zázrak moderní techniky, stal se ale symbolem bezpečí. Bezpečnosti cestujících se švédská automobilka věnovala už dlouhá léta. Z jejích dílen pochází například tříbodový bezpečnostní pás (1958), dětská pojistka v zadních dveřích (1966), tříbodové pásy vzadu (1967), bezpečnostní opěrky hlav (1968) či výztuhy dveří, které chrání posádku při bočním nárazu. Díky tomu si volva velmi brzy získala pověst bezpečných automobilů, která napomáhala komerčnímu úspěchu.

Ze stejného důvodu ale firma také o část zákazníků přišla; ne každý chtěl jezdit autem, které se stalo synonymem vozu pro americkou hospodyňku. V 80. letech pak přišla éra hranatých krabic, pro někoho nejošklivějších vozů se značkou Volvo, pro řadu fandů to ale jsou nejdokonalejší vozy, které kdy vyjely z továrny. Po řadě 700 (a později 900) přišlo v roce 1991 Volvo 850, které mělo pod kapotou to nejlepší, co firma mohla nabídnout.

Druhá polovina 90. let byla nejprve ve znamení další evoluce, charakterizované i změnou systému značení, v roce 1999 ale Volvo koupil koncern Ford a nastala nová éra značky. Volvo definitivně opustilo tradiční hranatý design a pod kapotou se objevily pohonné jednotky z produkce Fordu. Společné díly s jinými značkami koncernu mají i podvozky.

Ford ale koupil jen výrobu osobních automobilů, produkce nákladních vozů, autobusů a stavební techniky je i nadále ve švédských rukou. V této oblasti je Volvo druhým největším producentem na světě, pod jeho křídla patří i francouzský výrobce nákladních vozů Renault či americký Mack.

12.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Montážní dělník 17 500 Kč Montážní dělníci elektronických zařízení Operátor výrobní linky. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17500 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 20. Poznámka: . Pracoviště: Furukawa electric autoparts central europe, s.r.o., Lidická, č.p. 1022, 273 51 Unhošť. Informace: Dita Geislerová, +420 312 818 623. Stavebnictví - Hledáme mistry 39 200 Kč Hledáme mistry Hledáme vedoucí prací - mistry pro práce na železničním svršku pro provozovny Praha 10 Vršovice a Benešov u Prahy. Místem práce je Praha a blízké okolí. Nástup možný ihned. Jednosměnný provoz, pracovní doba 6,30-15,00 hodin. Bonusy - 13.plat, příspěvek na životní pojištění 2.500 Kč měs., předdovolenkový příspěvek, cestovní náhrady, 25 dní dovolené, proplacení přesčasových hodin. Informační technologie - Informační technologie Programátor 50 000 Kč Vývojáři webu a multimédií Vývojář webových aplikací. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 50000 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: Místo výkonu práce: Praha 1, Husova 240/5, Kontaktní osoba: Pakhmutova Evgeniia Ingrid, tel.: 778 507 888, e-mail: ingrid.p@amaroservices.cz, , UPŘESŇUJÍCÍ INFORMACE: , Znalost angličtiny na komunikativní úrovni;, 3 roky praxe v následujících technologiích: Node js. / MongoDB Database, Redux / Redux router, Swagger API, RabbigtMQ, React js, bootstrap, Amazon AWS environment, Git (HUB)., Navýšení odměny na základě osobního výkonu.. Pracoviště: Amaro services s.r.o. (2), Husova, č.p. 240, 110 00 Praha 1. Informace: Evgeniia Ingrid Pakhmutova, +420 778 507 888. Dělnické profese - Hledáme lešenáře 40 000 Kč Lešenář Pro práci v Berlíně hledáme schopné lešenáře. Práce je v hodinové sazbě, nástupní mzda je 230 Kč/hod plus diety. Ubytování zajištěno.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Alí Chameneí
1 5

Za útok na přehlídce v Íránu můžou USA a země Zálivu, prohlásil Chameneí

Podzim, ilustrační foto.
16

Začíná astronomický podzim. Na úvod příštího týdne se rapidně ochladí

Bradlo požírá kůrovec. Atraktivní cíl turistů se mění k nepoznání

/FOTOGALERIE/ Moravský Blaník, jak se říká Bradlu, nejvyššímu bodu Úsovské vrchoviny na Olomoucku, sžírá kůrovec. Vlivem přetrvávajícího sucha se kalamita rozrůstá a turisty vyhledávaný kopec je na přístupových cestách k nepoznání.

Opět poraženi. Bitvu na Bílé hoře připomněla v oboře Hvězda její rekonstrukce

/FOTOGALERIE/ Bitvu na Bílé hoře v roce 1620 v sobotu u pražské obory Hvězda připomněla její historická rekonstrukce. Akce se zúčastnilo až tisíc lidí v dobových kostýmech. Součástí byla i děla a jezdci na koních, kteří představovali lehkou jízdu na obou válčících stranách. Rekonstrukce, kterou každoročně pořádá sdružení Bílá hora 1620, se konala letos po čtrnácté, moderoval ji herec Marek Holý.

Druhý letošní titul. Plíšková v Tokiu nedala šanci vítězce US Open Ósakaové

Zdá se, že se opět našla. Česká tenisová dvojka Karolína Plíšková už zase vítězí. Po nevýrazných výsledcích z minulých měsíců vstoupila šestadvacetiletá rodačka z Loun do asijské části sezony tím nejlepším způsobem. Na atraktivně obsazeném turnaji v japonském Tokiu se dočkala druhého letošního titulu. Ve finále navíc nedala šanci letošní vítězce US Open a domácí hvězdě Naomi Ósakaové.

Může stát i tolik, co celá luxusní limuzína: 9 unikátních klíčků do zapalování

Některé automobilky věnují tomuto dílu snad až příliš velkou pozornost…

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT