V Česku v současnosti funguje 34 veřejných plnících stanic CNG. Nedávno byla jedna otevřena v Jihlavě a další bude brzy zprovozněna v pražských Jinonicích. V Česku také existují desítky domácích plniček CNG.

Do trendu CNG v dopravě se již zapojila řada firem a provozovatelů čerpacích stanic. Například společnost Vemex nedávno uzavřela spolupráci s firmou Lukoil o výstavbě nových plnících stanic. V tomto směru se angažují také E.ON či Pražská plynárenská.

Infrastruktura plnících zařízení CNG v ČR však stále silně zaostává za některými evropskými zeměmi. Například v Rakousku funguje celkem 220 plnících zařízení CNG pro veřejnost, v Itálii je jich 840 a v Německu 900.

Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie (ČPU) věří, že Česko brzy svou síť také patřičně rozšíří. „Do roku 2020 se u nás očekává nárůst současného počtu na 300 až 400 stanic,“ uvedla.

Spotřeba CNG vloni dosáhla deseti milionů metrů krychlových

Z 3075 vozidel na CNG v ČR tvoří většinu osobní a dodávkové automobily, kterých je přes 2600. Zhruba 326 vozů na stlačený plyn tvoří autobusy. Zbytek jsou komunální a další vozidla. Spotřeba CNG v loňském roce dosáhla deseti milionů metrů krychlových, což byl meziroční nárůst o 24 procent.

Kromě ekologických pozitiv lákají k využití CNG v dopravě zejména nižší náklady. Litr benzinu či nafty stojí přes 33 korun. „Na plyn se jezdí za polovinu,“ tvrdí Schauhuberová.

„Do roku 2020 EU počítá s náhradou 20 procent klasických ropných pohonných hmot alternativními palivy, z toho s polovičním podílem CNG. To představuje asi 23,5 milionu vozidel na CNG a 20.000 CNG stanic v Evropě,“ dodala Schauhuberová.

Podobný trend panuje na trhu s elektromobily. Energetické firmy se předhánějí s výstavbou nabíjecích stanic a předpovídají těmto vozům světlou budoucnost zejména kvůli malé ekologické zátěži. V Česku je zatím elektromobilita v začátcích, automobilů na elektřinu jezdí jen několik desítek.

Čtěte také: Vítkovice vyvinuly nejvýkonnější lokomotivu na CNG