Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výběr mýta trhá rekordy. Kamiony přispívají desítky milionů denně

Výběry mýta v Česku táhnou k novým rekordům. Kamiony každý pracovní den přispějí do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) přibližně 40 milionů korun, týdně se vybere až 220 milionů. Nejvíce přispívají kamiony s hmotností nad 12 tun. Ekologický efekt mýta pokračuje.

18.10.2017
SDÍLEJ:

Na placený úsek upozorní řidiče pípnutí, které se ozve z jejich palubní jednotky při průjezdu bránou.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

„V září jsme u kamionů a autobusů vybrali 895 930 765 korun mýtného, což je o čtyři procenta více než před rokem,“ říká Jan Rýdl, vedoucí komunikace mýtného provozovatele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD ČR).

Zatímco zářijové výsledky ovlivnil ještě svátek připadající na všední den, říjen se sobotním svátkem může atakovat rekord za takřka jedenáct let fungování mýta v tuzemsku. Za 129 měsíců stát získal z mýtného už 85,3 miliardy korun při aktuálně patnácti procentních provozních nákladech.

Ve 3. kvartálu 2017 se vybralo 2,571 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 5,3 procenta.

V porovnání s loňskem zatím zůstává nejsilnějším měsícem březen s 935 miliony korun. V září překročil podíl kamionů v nejekologičtější emisní třídě EURO VI padesátiprocentní hranici, pokračuje tak pozitivní efekt mýta na životní prostředí. Z letos zatím celkově vybraných 7,73 miliard korun činili dosud provozní náklady 1,14 miliardy korun.

Další čísla a statistiky - Nejvíce se vybere od kamionů s hmotností nad 12 tun (91,42 %), na lehká nákladní vozidla zbývá 7,16 % a autobusy zaplatily 1,42 % vybraného mýta
- V září díky kamionům proběhlo 40 066 294 transakcí
- Počet aktivních palubních jednotek k mýtným účtům je k poslednímu srpnu 516 742 kusů, z toho kamiony nad 12 tun představují 88 procent


Český mýtný systém vybírá od nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic a vybraných úseků silnic I. třídy.

Spuštěn byl 1. ledna 2007, na téměř tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun, od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny. Aktuálně je zpoplatněno 1428 kilometrů komunikací.

Od září 2011 mají samostatnou kategorii autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. Zvýšení tarifů v letech 2011 a 2012 vynechala kamiony s emisní třídou EURO V a vyšší.

Od roku 2015 se zvýšily kilometrové sazby ve všech tarifních skupinách, zároveň s tím stát zavedl novou zvýhodněnou kategorii pro vozidla EURO VI+EEV. Za prvních deset let provozu mýta stát vybral 77,5 mld. korun.

Provozovatelem mýta je ŘSD ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. Nezávislý audit provádí společnost CGI.

Mýtné

Mýtné

Mýtné

Autor: Redakce, Pavel Kopecký

18.10.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kateřina Perknerová.
35 9

Komentář Kateřiny Perknerové: Chraňte si hrdla i majetek, parlament zasedá

Ilustrační foto
4 10

Pojišťovny utahují šrouby: chtějí šetřit na lécích pro těžce nemocné

Praděd pokryl sníh a pomníky hrdinů svíčky: prohlédněte si nejlepší videa

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 16. a 17. listopadu 2017.

Mugabe odmítá odstoupit, lidé vyrazí do ulic podpořit armádní převrat

Mezinárodní pozorovatelé situace v Zimbabwe předpokládají, že její obyvatelé vyrazí v sobotu ve velkém počtu do ulic, aby podpořili nekrvavý vojenský převrat, k němuž v tomto týdnu došlo, a současně vyzvali zimbabwského prezidenta Roberta Mugabeho, aby konečně odstoupil.

Školákům pomáhají při výuce roboti. U dětí rozvíjí logické myšlení

Jsou drobní, blikají a poslouchají rozkazy. Na Základní škole Purkyňova ve Vyškově se školáci učí s pomocí malých robotů, takzvaných Ozobotů. Žáci se díky nim zábavným způsobem seznamují se základy programování.

Škoda bude vyrábět elektromobily v Mladé Boleslavi. Začne v roce 2020

Česká automobilka Škoda Auto bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již od roku 2019 bude firma vyrábět i elektrické komponenty pro plug-in-hybridy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT