Od poloviny července se v nabídce největšího tuzemského online supermarketu Rohlik.cz již třetím rokem objeví také „křivé potraviny“. S podobnou nabídkou v minulosti vyrukoval například Penny Market nebo Tesco.

Esteticky nedokonalá zelenina po chuťové stránce a obsahu živin a vitamínů za „rovnou“ či „pohlednější“ zeleninou nijak nezaostává. „Vyhazování jídla kvůli vzhledu je neekologické a neetické. Proto je nutné hledat možná řešení, jak využít co největší procento vyprodukovaných potravin,“ vysvětluje zakladatel společnosti Rohlik.cz Tomáš Čupr.

Jak mají jednotlivé druhy ovoce a zeleniny vypadat určují v současné době normy obchodních řetězců. Ty jsou však přísné, pro každý řetězec odlišné a neveřejné. Hodnotí se barevnost, tvar i zakřivení. Malé procento nevyhovující produkce putuje do zpracovatelských podniků či do maloobchodní sítě, kde nejsou tak přísné nároky. Nejjednodušším řešením ale bývá úrodu zaorat či zkompostovat. Kupříkladu u brambor se podle některých zemědělců kvůli vzhledu vyřadí 20 – 30 procent sklizně, u mrkví sítem neprojde až 30 procent. Odchylky od ideálu jsou obvykle minimální, přitom výživová hodnota plodin je stejná.

Za zařazování této zeleniny do běžného prodeje se po celém světě přimlouvá celá řada organizací. V Česku jej například podporuje sdružení Zachraň jídlo, s níž Rohlik.cz dlouhodobě spolupracuje se svojí aktuální kampaní Jsem připraven. „Říká se - nesuď knihu podle obalu. U zeleniny a ovoce to platí dvojnásob. Z nerovnoměrně zbarvené mrkve či hlavičky květáku podivného tvaru se dá vytvořit stejně zdravé, chutné a hodnotné jídlo jako z vizuálně možná o něco atraktivnější zeleniny. Je nutné se v tomto ohledu zbavovat předsudků,“ uzavírá Čupr.

Od 16. července Rohlik.cz prodává tuto křivou zeleninu: mrkev, okurku hadovku, okurku polní, brambory, cibuli, česnek, kedlubny, cuketu, petržel a rajčata. Na podzim pak do svého sortimentu zařadí i „ošklivá“ jablka, která jsou však stejně chutná a bohatá na vitaminy, jako ta tradiční z jiných řetězců.