„Českým drahám smlouvu na prodej jízdenek vypovíme k 30. listopadu 2019,“ potvrdila mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. „Důvodem je nerentabilnost prodeje s ohledem na sjednanou provizi a vynaložené náklady SŽDC spojené s prodejem,“ vysvětlila dále.

Stávající smlouva počítá s provizí za každou jízdenku podle její hodnoty. Vzhledem k tomu, že u velké části cestujících došlo kvůli slevě pro studenty a seniory k poklesu ceny jízdného na 25 % původní hodnoty, tržby a následně provize jsou pro výpravčí podstatně nižší. SŽDC vypověděla smlouvu už loni, nakonec se ale obě strany dohodly na nové. Tu podepisovalo ještě bývalé vedení SŽDC. Nové už další kontrakt na prodej jízdenek nechce. 

Konec prodeje jízdenek výpravčími společně s nástupem nových dopravců může ale v řadě stanic znamenat nemalé komplikace. Ministerstvo dopravy i kraje si vymínily ve smlouvách, kde všude se jízdenky musejí prodávat, často ale na nádražích není jiný vhodný prostor pro výdej jízdenek, než je okénko z dopravní kanceláře výpravčího. Ve větších stanicích je problém, že pokladny nejsou oddělené stavebně a nelze tak čekat, že vedle sebe usednou pokladní více dopravců.

Řešení existuje

V některých krajích vyřešili tento problém tím, že se dohodli na prodeji jízdenek jednotného krajského tarifu jedním dopravcem, například v Mostě to budou České dráhy. „V současné chvíli toto rozhodnutí analyzujeme a připravujeme reakci,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj by mělo být o dalším postupu rozhodnuto v květnu, nebo v červnu. Firma dříve zvažovala nahrazení pokladních automaty, celý projekt ale padl.

Fakta
- V řadě železničně vyspělých zemí dlouhodobě výrazně podíl jízdenek prodaných přes pokladnu klesá. 

- České dráhy nikdy neuvedly, kolik jízdenek prodají elektronicky či přes automaty. Známý je výsledek ze Švýcarska, kde tamější spolkové dráhy SBB uvádějí 88 procent jízdenek prodaných mimo pokladny.