Zaplatí zálohu patnáct stovek a mají jistotu, že pojedou na dovolenou v termínu, který chtějí, a do hotelu, který jim vyhovuje. Taková jsou ve zkratce hlavní lákadla předprodejů zájezdů, tzv. first minute.

Ostrov Bluewaters s nejvyšším vyhlídkovým kolem světa v Dubaji.
Dubaj otevřela nový umělý ostrov. Zprovozní i nejvyšší vyhlídkové kolo světa

Prodejům na první moment se daří dlouhodobě. Letošní rok ale přinesl dosud nevídanou věc. Zájezdy na léto 2019 se začaly prodávat už v září 2018, tedy skoro rok dopředu.

Plnější peněženky

Podle cestovních kanceláří jde o doklad toho, že lidem se daří a minimálně zálohu na zájezd pošlou dlouho dopředu. V posledních letech přitom bývalo pravidlem, že se hlavní sezona předprodejů odehrávala mezi prosincem až únorem. „Předprodej zájezdů na léto 2019 je momentálně přibližně o čtvrtinu vyšší než loni ve stejnou dobu. Pokud bychom aktuální čísla srovnávali s předprodejem na léto 2017, tak je to dokonce víc než dvojnásobek,“ potvrzuje mluvčí CK Fischer Jan Bezděk. První zájezdy cestovka prodala už létě.

Večerní Budapešť.
Maďarsko nabízí gurmánský zážitek a pompézní vánoční trhy

„Vše je podpořeno ekonomickým růstem, díky kterému lidem rostou platy a ti se tak nebojí si dovolenou zamluvit už dlouho dopředu,“ myslí si Bezděk.

Bonusy a slevy

Prodeje zájezdů na první moment jsou pro lidi zajímavé nejenom rezervací vysněného hotelu a termínu, ale i vedlejšími bonusy, jako je dítě zdarma či parkování na letišti bez poplatku. Ceny zájezdů na první moment přitom často bývají podpořeny slevami z katalogové ceny.

Podle Stanislava Zímy, marketingového ředitele CK Exim Tours, se zájem Čechů o first minute zájezdy nevymyká evropskému trendu. Naopak nás přibližuje Německu či Velké Británii.

Zámek Slavkov – Austerlitz.
Které zámky můžete navštívit i na podzim? Podívejte se

Například zmiňovaný Exim v roce 2016 prodal 32 procent všech zájezdů na první moment. V roce 2018 už je to 43 procent celkových prodejů.

Podle Lenky Pátek, obchodní ředitelky CK Blue Style, se nemění příliš preference Čechů ohledně destinací kupovaných v předprodejích. Prim hraje Řecko, ale zajímavé nárůsty hlásí i italská Kalábrie či Bulharsko. Velmi dobře se tradičně prodává Turecko.

Podzim v termálu

Teď na podzim ale táhnou hlavně lázně a odpočinkové wellness pobyty. A to pokud možno ne daleko. Podle největší tuzemské cestovní agentury Invia.cz vycestovalo v září a říjnu do okolních států deset procent Čechů. Především na Slovensko, do Maďarska a Rakouska.

Kypr. Ilustrační foto
Kypr: Afroditin ostrov lásky a krásy ve východním Středomoří

„Trend, který jsme v posledních letech zaznamenali, vypovídá o tom, že návštěvníci volí kratší pobyty na 3-4 dny, zato se ale vracejí několikrát do roka,“ popisuje Petr Slyško, obchodní manažer lázeňského komplexu SPA Aphrodite v Rajeckých Teplicích. Podle něj počet návštěvníků z Česka trvale stoupá. Letos tvořili už třetinu všech klientů těchto populárních slovenských termálů.