Zaplatí zálohu patnáct stovek a mají jistotu, že pojedou na dovolenou v termínu, který chtějí, a do hotelu, který jim vyhovuje. Taková jsou ve zkratce hlavní lákadla předprodejů zájezdů, tzv. first minute.

Prodejům na první moment se daří dlouhodobě. Letošní rok ale přinesl dosud nevídanou věc. Zájezdy na léto 2019 se začaly prodávat už v září 2018, tedy skoro rok dopředu.

Plnější peněženky

Podle cestovních kanceláří jde o doklad toho, že lidem se daří a minimálně zálohu na zájezd pošlou dlouho dopředu. V posledních letech přitom bývalo pravidlem, že se hlavní sezona předprodejů odehrávala mezi prosincem až únorem. „Předprodej zájezdů na léto 2019 je momentálně přibližně o čtvrtinu vyšší než loni ve stejnou dobu. Pokud bychom aktuální čísla srovnávali s předprodejem na léto 2017, tak je to dokonce víc než dvojnásobek,“ potvrzuje mluvčí CK Fischer Jan Bezděk. První zájezdy cestovka prodala už létě.

„Vše je podpořeno ekonomickým růstem, díky kterému lidem rostou platy a ti se tak nebojí si dovolenou zamluvit už dlouho dopředu,“ myslí si Bezděk.

Bonusy a slevy

Prodeje zájezdů na první moment jsou pro lidi zajímavé nejenom rezervací vysněného hotelu a termínu, ale i vedlejšími bonusy, jako je dítě zdarma či parkování na letišti bez poplatku. Ceny zájezdů na první moment přitom často bývají podpořeny slevami z katalogové ceny.

Podle Stanislava Zímy, marketingového ředitele CK Exim Tours, se zájem Čechů o first minute zájezdy nevymyká evropskému trendu. Naopak nás přibližuje Německu či Velké Británii.

Například zmiňovaný Exim v roce 2016 prodal 32 procent všech zájezdů na první moment. V roce 2018 už je to 43 procent celkových prodejů.

Podle Lenky Pátek, obchodní ředitelky CK Blue Style, se nemění příliš preference Čechů ohledně destinací kupovaných v předprodejích. Prim hraje Řecko, ale zajímavé nárůsty hlásí i italská Kalábrie či Bulharsko. Velmi dobře se tradičně prodává Turecko.

Podzim v termálu

Teď na podzim ale táhnou hlavně lázně a odpočinkové wellness pobyty. A to pokud možno ne daleko. Podle největší tuzemské cestovní agentury Invia.cz vycestovalo v září a říjnu do okolních států deset procent Čechů. Především na Slovensko, do Maďarska a Rakouska.

„Trend, který jsme v posledních letech zaznamenali, vypovídá o tom, že návštěvníci volí kratší pobyty na 3-4 dny, zato se ale vracejí několikrát do roka,“ popisuje Petr Slyško, obchodní manažer lázeňského komplexu SPA Aphrodite v Rajeckých Teplicích. Podle něj počet návštěvníků z Česka trvale stoupá. Letos tvořili už třetinu všech klientů těchto populárních slovenských termálů.