„V letošním roce evidujeme v povánočním období meziročně nárůst prodejů asi o 35 procent,“ potvrdil včera na dotaz Deníku výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Stopka pro konkurenci z kamenných obchodů je přitom pro jejich růst důležitá. „Na základě našich dat odhadujeme, že vládní omezení aktuálně zvyšují meziroční růst přibližně o 15 až 20 procentních bodů,“ konstatoval Vetyška.

Kupříkladu společnost Alza od Vánoc do konce ledna zaznamenala návštěvnost e-shopu o desítky procent vyšší než v předchozím roce. „Meziročně stoupl také obrat, a to o více než 40 procent,“ řekl Deníku ředitel marketingu Alzy Jan Sadílek. Lidé měli zájem zejména o mobilní telefony, notebooky a domácí elektrospotřebiče.

„Ty patřily vedle ochranných pomůcek, drogerie – zejména kojeneckých potřeb – a příslušenství k mobilním telefonům ke zboží, kterého se ve výprodeji nakoupilo nejvíce,“ konstatoval.

Obdobné objemy výprodeje jako loni i tentokrát hlásí Datart. „Nákupní proces se ale přesunul na on-line,“ řekla Deníku mluvčí Datartu Eva Kočicová. „Zvýšený zájem je momentálně o dětské oblečení, růst poptávky sledujeme také u vybavení do dílny nebo malých kuchyňských spotřebičů,“ doplňuje mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.

„I přesto, že zčásti výprodeje negativně ovlivnila nedostupnost a výpadky zboží v některých kategoriích kvůli omezení asijské výroby, nakoupilo během nich u nás o čtvrtinu více zákazníků než v předchozím roce,“ pochvaluje si mluvčí.

Zboží do domácnosti a fitness

Koronavirová krize se podle obchodníků podepsala na tom, že zákazníci ve výprodejích dávají přednost jinému zboží než dosud. Zatímco v minulých letech nakupovali zejména módní oděvy spolu s elektronikou, nyní kromě ní preferovali zboží do domácnosti a vybavení pro fitness.

„To přisuzujeme covidu,“ řekl Deníku Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet. Ani v povánočních výprodejích se podle něj nezměnil loňský celoroční trend téměř třetinového růstu objemu internetových obchodů, a to jak u velkých, tak malých obchodníků. „Někteří z nich dokonce rostli ještě rychleji, především z důvodu, že klienti začali více koukat na podporu menšího lokálního podnikání,“ vysvětlil.

Smůlu měly tentokrát obchodní řetězce, které kvůli vládnímu nařízení nesmějí nabízet řadu nepotravinářského zboží. „S ohledem na zimní počasí denně čelíme dotazům od našich zákazníků, proč nemohou koupit dámský a pánský textil jako zimní svetry a bundy či tepláky. A též zimní sportovní vybavení,“ řekla Deníku mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

„Po uvolnění dětského sortimentu do prodeje mají zákazníci zájem o dětské oblečení,“ uvedla. Zájem o toto zboží potvrzuje i mluvčí Lidlu Tomáš Myler. „Růst poptávky sledujeme také u vybavení do dílny nebo malých kuchyňských spotřebičů,“ uvedl pro Deník Myler.

Podle Vetyšky koronavirová krize urychlila větší propojení tradičních a on-line obchodů, rozšířila digitalizaci a automatizaci obchodů. Lidé si už na e-shopy zvykli, očekává proto jejich další růst.

Vzhledem k obrovskému skoku, který byl zaznamenán od loňského března a vyhlášení prvního nouzového stavu, ale již není pravděpodobné, že bude tak výrazný jako loni. „V celoročním pohledu bude pro většinu obchodníků jistě dostačujícím úspěchem, pokud se jim podaří rok 2020 obratově vyrovnat,“ dodal Vetyška. Loni internetové obchody zaznamenaly rekordní rok.

Obraty e-shopů dosáhly 196 miliard korun, což znamenalo oproti předchozímu roku růst o 26 procent a podíl přes 16 procent na maloobchodu v Česku. Růst, byť ne až tak strmý, se očekává i letos. „Je jisté, že nás čeká překonání magické hranice 200 miliard obratu,“ dodal.