„Navrhovaný cíl 30 procent u osobních aut je ambiciózní a realistický,“ uvádí Evropská komise.

Automobilky by měly v roce 2025 vyrábět alespoň 30 procent aut, která nebudou vypouštět žádné emise oxidu uhličitého. Mohou také vyrábět auta se spalovacími motory s nižší spotřebou a nižšími emisemi, čímž se naplní celkové výsledné snížení o 30 procent. Komise tak automobilkám nepřikazuje způsob, jakým mají cíle dosáhnout.

Deklarovaný cíl by měl být naplňován postupně, mezi lety 2025 a 2021 by mělo dojít k 15procentnímu snížení.

Stanice technické kontroly. Ilustrační foto.
Konec podvodům s emisemi. Při kontrolách se budou fotit všechna auta

Komise však uznává, že kvůli navrhovaným technickým změnám by automobilky mohly mít větší náklady, což by krátkodobě vedlo k vyšším cenám aut. Průměrné dodatečné náklady by se u jednoho osobního vozidla registrovaného v roce 2030 mohly zvýšit o 1000 eur (26 tisíc korun), u dodávek o 900 eur (23 400 korun).

„Nicméně tyto zvýšené náklady jsou mnohem nižší, než peníze, které motoristé utratí za pohonné hmoty,“ říká Komise.

Paříž chce Airbnb vytlačit z centra
Francie omezuje vjezd aut do měst. Kvůli emisím

Návrh by měl Evropě rovněž pomoci v konkurenci na světových trzích. „Automobilový průmysl v EU riskuje ztrátu svého světového vůdcovství, zejména pokud jde o nízkoemisní vozidla. Spojené státy, Japonsko, Jižní Korea a Čína jsou v tomto směru mnohem dál,“ uvádí.

Právě Čína nedávno svým automobilkám nařídila kvóty ohledně nízkoemisních vozidel, které budou platné od roku 2019. Podobný nástroj mají i některé státy USA.

Návrh ještě musí projít Evropským parlamentem.

Nabíjení elektromobilů Tesla. Ilustrační foto.
Norsku začínají vadit velké elektromobily, země zavádí daň za Teslu