Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výroba letadel ožívá, vzlétne i nový L-410

Praha, Kunovice – Po 46 letech od prvního vzletu nejslavnějšího českého dopravního letadla L-410 zažije české letectví opět velkou premiéru. 
Do vzduchu by se měl vznést nový typ legendárního letadla označovaný jako L-410 NG 
(z anglického New Generation, nová generace). V kunovickém závodu Aircraft Industries (LET-Kunovice) chystají první let na jaro či přelom roku.

27.1.2015
SDÍLEJ:

Výroba L-410 NG v kunovickém závodu Aircraft Industries.Foto: Deník/ Jan Karásek

Firma, kterou dnes stoprocentně vlastní uralský průmyslový holding UGMK, hodlá letos vyrobit 18 letadel a postupně zvýšit kapacitu až na třicet strojů ročně. Pomoci jí 
v tom má právě i nový model „čtyřistadesítky".

Kapacita se nezvýší, stále to bude maximálně 19 pasažérů 
a dva piloti, ovšem provozní vlastnosti budou zásadně lepší. Letadlo bude lehčí a výrazně se zvýší objem nádrží ve zcela nových křídlech, místo stávajících cca 1400 kilometrů se tak maximální dolet zvýší až na 2500 kilometrů, letadlo osazené motorem z české továrny GE Aviation (někdejší pražská Waltrovka) také mírně zrychlí, 
z maximálních 386 na asi 412 kilometrů hodinu.

Nové letadlo bude možné poznat už zvenčí. Čumák letadla se viditelně prodlouží, čímž se zdvojnásobí prostor pro zavazadla a samozřejmě zůstane zachována hlavní výhoda, která z L-410 udělala celosvětový fenomén: stále půjde o letadlo, které přistane v podstatě všude, na všech nezpevněných površích. Od roku 1969 z kunovické továrny vyletělo 1200 strojů a v Kunovicích mají velké plány. „Pracujeme na certifikaci pro provoz v Číně a na trzích Jižní Ameriky," říká šéfka Aircraft Industries Ilona Plšková.

Osvědčený trh

Od roku 2013, kdy kunovická továrna přešla do stoprocentního vlastnictví uralského holdingu UGMK, z toho těží 
i výrobně, třeba v roce 2013 z 20 letadel zamířilo do Ruska 
17 strojů. Firma by ráda letos přijala 77 nových zaměstnanců, jenže není kde brát.

„Sehnat kvalifikované pracovníky je velký problém," říká Ilona Plšková. Totální útlum technického školství, především toho středoškolského, dopadá na celý sektor. „Sto lidí přijmu, ale padesát propustím, nejsou schopni odvádět požadované výkony," stěžuje si Ilona Plšková. V kunovické továrně by potřebovali soustružníky či frézaře a vedle toho i speciální profese. „Třeba nýtaře, u takového člověka trvá dva roky, než ho vůbec zaučíme," popisuje první dáma českého leteckého průmyslu.

Nehledě na nynější problémy s rublem je přitom výroba letadel perspektivní oblastí. V říjnu předali zástupci Aircraftu první letadlo v Nepálu, kde bude s turisty přistávat na nejnebezpečnějším letišti světa v Lukle. V nadmořské výšce 2860 metrů mezi horami v extrémně proměnlivém počasí musí pilot přistát na ploše dlouhé 460 metrů. Celá „dráha" je přitom do kopce, takže po dosednutí namísto brzdění motorem naopak pilot přidává, aby nesjel do údolí.

Do Nepálu by měly v dohledné době zamířit ještě dvě kunovické „čtyřistadesítky". Jen pro zajímavost: z kunovického letiště do Nepálu trvá přeprava asi 18 letových hodin, 
s mezipřistáními to lze zvládnout asi v pěti dnech. Kunovické letadlo je po 40 letech vůbec první nový stroj, který mezi horami v Nepálu operuje, pro českou firmu je to skvělá reference pro další obchody. 
V příštích pěti letech by tamější společnosti mohly odebrat až 15 strojů. Na jaře zamíří tři nové L-410 do Bangladéše pro místní armádu a svůj zájem avizovala také armáda Srí Lanky a společnosti v Bhútánu. Kunovická letadla mají navíc od loňska certifikaci pro Indii, kam by mohly zamířit čtyři stroje.

V dobré kondici

Podle prezidenta Asociace leteckých výrobců ČR Josefa Kašpara je Česko momentálně na osmém místě mezi leteckými exportéry. Jenom 37 firem sdružených v asociaci generuje roční obrat 17 miliard korun a představuje asi osm tisíc pracovních míst.

Vedle L-410 z Aircraft Industries je Česko úspěšné také v produkci menších letadel. Třeba kunovický výrobce Evektor, který je sousedem továrny Aircraftu, loni uzavřel strategické partnerství s malajsijskou společností Pertiwi Sdn. Bhd. To by mělo otevřít snazší cestu právě na asijské trhy. Evektor, který je ryze česká společnost, od poloviny 
90. let vyvezl přes 1300 malých dvou- a čtyřmístných letounů typu EuroStar a SportStar.

Propojení s malajsijskou firmou by mělo znamenat další rozvoj pro dvoumotorový letoun EV-55 Outback, který je určen pro přepravu devíti až 14 osob, případně pro přepravu nákladu. Také tento stroj sází na to, že přistává či vzlétá na nezpevněných plochách.

Velkou trojku českých výrobců doplňuje Aircraft Zlín (někdejší Moravan Otrokovice). Slavný výrobce navazuje na tradici Baťovy letecké společnosti z roku 1934 a celosvětově ho proslavily výkony pilotů akrobatických letadel. Po roce 1989 se firma potácela 
v konkurzech a výrobu oživil až stávající majitel Miloslav Tutter.
Loni společnost otevřela novou montážní halu, která roční produkci z původních 12 kusů zvýšila až na 40 či 50 letadel. 
O dvou- až čtyřmístná letadla je zájem třeba v Egyptě nebo Jižní Americe. Zajímavou dodávku deseti letadel firma realizuje například pro mexickou armádu, která malá letadla 
z Otrokovic, vybavená infrakamerou, používá pro kontrolu hranic.

Autor: Jan Klička

27.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kampaň hnutí ANO 2011 do voleb do Evropského parlamentu.
9

Každému podle potřeb? Zastupitelé Prahy za ANO si prý rozdělovali trafiky

Daniel Herman, ministr kultury a Jana Horváthová, ředitelka Muzea romské kultury (uprostřed předseda představenstva firmy AGPI, majitele vepřína, Jan Čech)
AKTUALIZOVÁNO
5 4

Herman podepsal odkup vepřína v Letech za půl miliardy. Stát zaplatí i sanaci

AKTUALIZUJEME

Stahují se nad vrahem z roku 1997 mračna? Jeho obětí byla dvacetiletá Lucie

Na první pohled zoufalý pokus, ve skutečnosti geniální tah. I takto se dá zhodnotit krok moravskoslezské policie, která ve čtvrtek svolala krátkou tiskovou besedu k případu vraždy z roku 1997. Tehdy 14. prosince neznámý pachatel uškrtil v Ostravě dvacetiletou dívku – Lucii V. Policisté se domnívají, že někdo jméno vraha může znát. 

K mostu smrti se nikdo nezná. A nikdo na něj zatím nemůže

K mostu u marketu ve Zlíně-Prštném, ze kterého nedávno spadl mladý muž do Dřevnice a zabil se, se nikdo nezná. „Bohužel se muž pohyboval v místech, které jsou veřejnosti nepřístupné. Vede tudy totiž železniční vlečka,“ komentoval za Drážní úřad mluvčí Martin Novák.

Křesťané v Číně musí vyměnit Krista za prezidenta. Jinak přijdou o peníze

Tisíce křesťanů v chudé provincii Ťiang-si na jihovýchodě Číny odstraňují ze svých domovů obrazy Ježíše Krista a nahrazují je portréty prezidenta Si Ťin-pchinga. Pokud by tak neučinili, nedostanou státní podporu. Jedná se o součást vládního programu, který začal již v březnu a má za cíl udělat z věřících v Boha věřící v komunistickou stranu.

Zeman užívá návykové látky, míní Schwarzenberg

/ANKETA/ Prezident Miloš Zeman se kvůli dlouhodobému užívání návykových látek změnil a přišel o zábrany. V rozhovoru s agenturou ČTK to řekl čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg, který zároveň Zemana kritizoval za jeho výroky při návštěvě Ruska či za jeho tvrzení, že nevede kampaň za své znovuzvolení. Jako o vhodném kandidátovi do prezidentského úřadu mluvil o bývalém velvyslanci Pavlu Fischerovi.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT