Osobní auta představují převážnou většinu silničních vozidel vyrobených v ČR. V prvním pololetí jejich produkce poklesla o 13,09 procenta na 575.835 vozů. Méně se v ČR vyrobilo i autobusů, motocyklů a výrazně klesla i výroba nákladních vozidel.

Automobilový průmysl se v letošním roce potýká s problémy i při odbytu vyrobených vozů. "Klesá Evropa a klesá i Česko," uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. V červnu se v EU prodalo nejméně nových vozidel od roku 1996, když počet registrací nových vozidel proti loňskému červnu klesl o 5,6 procenta na 1,13 milionu vozidel.

Úspěšnější bylo pro tuzemské výrobce osobních vozů druhé čtvrtletí, v prvním kvartálu výroba osobních vozidel vykazovala meziroční pokles o více než 18 procent, poté se vývoj výroby zlepšoval. Porovnání letošního a loňského prvního pololetí podle sdružení zkresluje skutečnost, že začátek loňského roku až do května provázel rekordní růst produkce.

Podíly jednotlivých výrobců se na produkci tuzemských osobních automobilů změnily jen nepatrně. Podíl Škody Auto se proti předchozímu roku snížil o 0,8 procentního bodu na 55,07 procenta. Na 17,9 se z loňských 18,3 procenta snížil podíl výroby v TPCA Kolín, která vyrábí vozidla Toyota, Peugeot a Cotroën. Naopak o 1,2 procentního bodu se na 27 procent zvýšil podíl výroby vozů Hyundai v Nošovicích, dodalo Sdružení automobilového průmyslu.

Nejmarkantnější meziroční pokles zaznamenalo sdružení u výroby kamionů. Těch se letos vyrobilo 386, což proti loňskému roku představuje pokles o 47,4 procenta. Valnou většinu z nich, 382 vozidel vyrobila společnost TATRA TRUCKS . Druhý tuzemský výrobce Avia oficiálně ukončil výrobu letos v červenci, za první pololetí ale vyrobil pouze čtyři nová vozidla, dodal Šípek.

O 35 procent na celkových 839 kusů se snížila výroba motocyklů, a o téměř 3,7 procenta poklesla výroba autobusů na celkových 1423 kusů.

Jediným segmentem, který v letošním prvním pololetí zaznamenala růst produkce, je výroba přípojných zařízení do hmotnosti 3,5 tuny. Těch se v Česku vyrobilo téměř 10.000 kusů, což představuje meziroční nárůst o 11,3 procenta. Těžkých kamionových přívěsů a návěsů tuzemští producenti vyrobili 652, meziročně o 17, čtyři procenta méně.