Po více než 25 letech se tak na letiště Písek-Krašovice vrací bezpilotní prostředky. Letiště od roku 1965 využívala armáda, nejdříve vrtulníková letka s Mi-1 a Mi-4, později základna protivzdušené obrany státu s bezpilotním letounem Tupolev Tu-143. Armáda provoz letiště ukončila v roce 1995.

Neveřejné civilní letiště, které má délku 600 metrů, dnes slouží pro všeobecné letectví. „Vlastní tovární letiště posouvá společnost Primoco UAV o další úroveň. V minulém roce jsem akcionářům při vstupu na pražskou burzu cenných papírů slíbil, že budeme hledat vhodné místo pro další rozvoj společnosti. Dnes mohu s hrdostí oznámit, že máme 20 hektarů pro další rozvoj, a to včetně vzletové a přistávací dráhy o délce 600 metrů,“ vysvětlil šéf firmy Ladislav Semetkovský.

Civilní bezpilotní letoun

Česká společnost Primoco UAV vyvíjí a vyrábí civilní bezpilotní letoun Primoco UAV model One, který je schopný létat zcela samostatně dle naprogramovaných letových plánů. Ke klíčovým vlastnostem letounu patří zejména jeho velikost, maximální vzletová hmotnost 100 až 150 kilogramů, výdrž 10 hodin, dolet 1500 km, cestovní rychlost 100 až 150 kilometrů v hodině, užitečný náklad 30 kilogramů a plně automatický vzlet i přistání.

Uplatnění tak nachází zejména v energetice, při ochraně hranic a pobřeží, monitoringu požárů nebo pátrání a záchraně. Primoco UAV je veřejně obchodovatelná společnost na Burze cenných papírů Praha, trh PX START.