Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výročí bakelitové legendy. 
25 let od posledního Trabanta

Praha - Lidové vozítko z NDR stálo 36 500 korun, nejlevnější škodovka byla o 20 tisíc dražší.

30.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kaňková

Říkalo se mu „splašené trsátko" nebo „bakeliťák". Ve své době býval terčem posměchu, pro mnoho lidí to však bylo plnohodnotné vozidlo za rozumnou cenu.

Východoněmecký Trabant 601 i jeho předchůdce s označením 600 jsou však nyní svého druhu legendy. Právě dnes přitom slaví výročí derniéry. Poslední Trabant sjel 
s pásu továrny ve Zwickau přesně před 25 lety.

Na Trabantu bylo zvláštní téměř vše. Karoserie nebyla 
z plechu, ale z duroplastu, tedy směsi odpadní bavlny a pryskyřic.

Méně už je však známo, že kostru, na které byly duroplastové výlisky připevněny, tvořila tradiční ocel. Až nenávist řidičů jedoucích za ním pak Trabant vzbuzoval kvůli namodralému dýmu valícímu se z výfuku.

Dvoutaktní motor

Pod kapotou se totiž téměř po celou dobu výroby, tedy od roku 1957 až do konce 80. let, skrýval jen dvouválcový vzduchem chlazený dvoutaktní motor. A dvoudobé motory, jak známo, spalují kromě benzínu i olej. Stačilo pak, aby někomu při tankování „ujela ruka", ve směsi skončilo více oleje než výrobcem doporučená dvě až tři procenta a trabant za sebou vytvořil kouřovou clonu.

Majitele trabantů ale takové věci nemusely trápit, jejich vozítko až na nepříliš vysoký výkon motoru poskytovalo „za málo peněz hodně muziky".

Lacinější nové auto snad ani nešlo koupit, koncem 70. let přišel Trabant 601 v ČSSR na 36 500 korun, přičemž nejlacinější škodovka stála o 20 000 korun více a cena téměř nedostupných západních aut v Mototechně atakovala 200 000 korun.

V samotném východním Německu byl přitom trabant – ale i další automobily – nedostatkovým zbožím. Běžní zájemci se zapisovali do pořadníků s čekací dobou přesahující někdy 10 let. Běžných Trabantů 601 opustilo brány továrny ve Zwickau více než 2,8 milionu kusů, k tomu je nutné připočíst asi 131 000 vozů předchozích verzí. Do dnešních dnů ale přežil jen zlomek aut vyrobených pod značkou Trabant (jméno dostala auta v euforii po vypuštění sovětského Sputniku podle německého výrazu pro družici).

A pár perliček na závěr: Trabant vyvinul maximální rychlost 112 kilometrů za hodinu, zrychlení z klidu na stovku mu trvalo 21 vteřin. V ČR je dnes stále registrováno 20 tisíc kusů.

Trabant je 
i symbolem exodu východních Němců přes Prahu. Na podzim 1989 zůstaly stát na malostranských ulicích desítky opuštěných aut.

Na další slavné stroje z NDR se můžete podívat ZDE.

Autor: Jan Klička, ČTK

30.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Irácká armáda vtrhla do Kirkuku.
17

Irácký Kurdistán pozastavil přípravu voleb, v oblasti sílí spory

Vteřiny dne

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

VIDEO: V Ostravě padl rekord. Tatrovka se vydrápala na kovové monstrum

/FOTOGALERIE/ Podívaná, z níž se tajil dech a běhal mráz po zádech, se ve středu odpoledne naskytla návštěvníkům Centra bezpečné jízdy Libros v Ostravě-Přívoze.

Miliardář Soros převedl většinu svého zbylého jmění na Fond otevřené společnosti

Investor George Soros převedl 18 miliard dolarů na jím založenou síť neziskových organizací Fond otevřené společnosti, která je podle mediálních ohlasů druhou největší filantropickou grantovou skupinou v USA. Částka představuje většinu odhadovaného Sorosova jmění.

Evropský soud: minimální výška coby podmínka pro přijetí k policii omezuje ženy

Požadování téže minimální výšky pro muže i ženy, ucházející se o práci u policie, je pro ženy diskriminující. Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie.

Merkelová začala jednat o budoucí německé vládě. Její pozice je oslabená

Německá kancléřka Angela Merkelová podnikla ve středu první zkusmé kroky k vytvoření nové spolkové vlády. Potenciálně obtížná jednání by měla vést ke vzniku národní koalice konzervativců (CDU/CSU), svobodných demokratů podporujících podnikání (FDP) a Zelených. Kancléřka má ale oslabenou pozici.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení