Na pražské letiště za dvacet minut, vlaky jezdící až 350 kilometrů v hodině a nárůst populace krajského města o desítky tisíc obyvatel. To všechno by podle architektů a vizionářů přinesla výstavba terminálu vysokorychlostní tratě na Západním nádraží přímo v centru Ústí. Shodli se na tom během debaty Re-vize Ústí v kině Hraničář.
„Naše město potřebuje jiný způsob, jakým by se profilovalo navenek. Musí být znovu atraktivní pro mladé lidi, aby odtud neodcházeli,“ řekla organizátorka setkání Jitka Žambochová, která se vysokorychlostní tratí zabývá ve své diplomové práci.
„Vysokorychlostní trať považuji za nejdůležitější rozvojovou variantu našeho města. Budeme mít strategickou polohu a Ústí naroste na 250 tisíc obyvatel,“ řekl ústecký zastupitel Martin Hausenblas.
Na setkání dorazili také zástupci univerzity a Spolku pro chemickou a hutní výrobu (Spolchemie). Nové nádraží by totiž stálo v jejich těsné blízkosti. „Přesně v místě nádraží je vlečka spolku, kde denně vytahujeme 30 až 40 cisteren chemikálií,“ řekl výrobní ředitel Spolchemie Jan Dlouhý.
Podle něj proto není úplně žádoucí, aby objekty s vysokou koncentrací osob rostly v těsné blízkosti Spolchemie. „Jsem zastánce hledat cesty, jak tuto nebezpečnou výrobu z Ústí odsunout. Nedokážu si představit vysokorychlostní dopravní terminál vedle cisteren s chlorem,“ reagoval Hausenblas.
NA MAGISTRÁT PRÝ PŘIŠLA POZVÁNKA POZDĚ
Spolchemie ovšem nabízí využití pouze své východní strany areálu. „Nelze nás omezit ze všech stran. Obnovili jsme technologie a vlastníci mají zájem, aby byly využívané,“ řekl Dlouhý. Nedávno chemička zprovoznila například membránovou elektrolýzu za 2 miliardy korun.
Dlouhý zároveň odpověděl na dotazy ohledně sanací ploch zasažených ekologickými zátěžemi. „Náš areál je asanován na úroveň průmyslové zóny, nikoliv na zónu pro bydlení,“ zmínil.
Vedení města se debaty nezúčastnilo. „Paní architektka Žambochová poslala pozvánku čtyři dny před konáním akce, přitom o ní ví tři měsíce. Chyba je na jejich straně, my bychom tam rádi přišli,“ reagoval náměstek Jiří Madar.
Magistrát tak v Hraničáři zastupoval městský architekt Vladimír Charvát. „Není vůle z ministerstva, aby se tento koridor modifikoval do zásad územního rozvoje přes Ústí. Uvažuje se o vybudování nádraží někde mezi Přestanovem a Chabařovicemi. Dělám ale maximum, aby mohlo být co nejblíže k prostoru Západního nádraží,“ informoval Charvát.
Postoj univerzity je neutrální. „Trať bude přinášet nové příležitosti v příhraniční spolupráci. Mohu se ovšem obávat, že by to mohlo mít i vliv na odliv uchazečů o naše studium,“ řekl prorektor pro rozvoj a kvalitu Jaroslav Zukerstein.