Export je krví v žilách české ekonomiky. S jednou výjimkou už čtrnáct let nepřetržitě roste a zásadním způsobem ovlivňuje výsledky národního hospodářství. A čtrnáct let je také soutěži exportních šampiónů, tedy firem, které dosahují v tomto ohledu nejlepší výsledky.

Metoda hodnocení

Letošní Exportní cena DHL UniCredit, s Deníkem jako mediálním partnerem, přichází i s několika novinkami a změnami, ale to, co ji dělá jedinečnou, zůstává – a to metoda, jakou se vypočítávají výsledky.

Hlavní kritérium spočívá v zohledňování nárůstu vývozu v poměru k obratu firmy v daném roce, což dává šanci na úspěch i malým a středním podnikatelům, a to ve dvou hlavních a několika specializovaných kategoriích (viz text v rámečku).

Kromě toho porota každý rok vybírá i některou ekonomicky zajímavou oblast světa a hledá české firmy, kterým se tam vede nejlépe. Letos, v souboji s jižní Evropou a Tureckem, padla nakonec volba na země bývalého Sovětského svazu, které dosahují v mnoha případech pozoruhodné hospodářské výsledky a vzhledem k historické tradici představují stále zajímavé odbytiště českých výrobků. Jde zejména o Rusko, Ukrajinu a Kazachstán, ale také o Ázerbájdžán, Kyrgyzstán, Turkmenistán, Bělorusko a další. „Volba to byla logická, čeští vývozci zde nacházejí ekonomicky i jazykově příznivé prostředí, které je v nejednom případě zdůrazněné také dostatkem kapitálu, pocházejícího z příjmů za vývoz energetických a jiných surovin,“ zdůvodňuje výběr Ivan Jukl, generální ředitel agentury CzechTrade.

Jinou zvláštností soutěže o exportní cenu je pak regionální charakter jedné z kategorií, v níž se hledá nejlepší exportér některého z krajů České republiky. V nynějším ročníku je jím Královehradec­ký kraj.

Dlouhodobé cíle

Exportní cena nese ve svém názvu už dlouhodobě i název logistické firmy DHL, jejíž generální ředitel Luděl Drnec vznik soutěže kdysi inicioval:

„Jako světová logistická firma velmi dobře víme, že český vývoz, to nejsou jen velké společnosti a známé značky, ale že domácí exportní podhoubí je velmi široké a obsahuje neuvěřitelně úspěšné firmy, které chceme touto cestou představit široké veřejnosti. Cílem soutěže Exportní cena DHL UniCredit je nejenom motivovat, ale i podporovat domácí firmy při dosažení úspěchu na náročných zahraničních trzích.“

Druhý generální partner akce – UniCredit Bank – je naproti tomu v podpoře soutěže nováčkem. Její představitel Tomáš Hron, zároveň porotce soutěže, toto rozhodnutí vysvětlil takto:

„Náš krok považujeme za přirozený. Jako největší bankovní skupina ve střední a východní Evropě a jedna z největší bank v České republice velmi dobře známe specifika jednotlivých trhů i příležitosti, které nabízejí.

Chceme proto podpořit iniciativu, která dává možnost ocenit úspěšné exportéry a možná i inspirovat ostatní k růstu na zahraničních trzích. A samozřejmě je rádi podpoříme kompletní paletou služeb.“

Důraz na inovaci

Letošní novinkou je také zvláštní ocenění agentury CzechTrade, připravené pro firmu s nejvýraznější exportní inovací.

Podle Ivana Jukla by na inovacích měla v budoucnu stavět celá česká ekonomika a udělení zvláštní ceny má na tuto skutečnost exportéry upozornit.

jak se přihlásit

Uzávěrka přihlášek je 21. října, slavnostní vyhlášení vítězů se pak uskuteční 22. listopadu v Praze.

Přihlásit se můžete na adrese www.exportnicena.cz.
kategorie

MALÁ SPOLEČNOST
Kategorie je určena malým firmám s maximálním počtem padesáti zaměstnanců a obratem do 300 milionů korun. Podíl zahraničního vlastníka ve firmě nesmí přesáhnout 49 procent a objem exportu v roce 2009 musel být minimálně 100 000 korun. Podmínkou také je, aby společnost vznikla před 1. lednem 2009.

STŘEDNĚ VELKÁ SPOLEČNOST
Kategorie je určena podnikům s maximálním počtem 250 zaměstnanců a obratem do 1,5 miliardy korun. Ani v tomto případě nesmí podíl zahraničního vlastníka společnosti přesáhnout 49 procent a objem exportu musel v roce 2009 činit minimálně 100 000 korun. Datum vzniku společnosti musí předcházet 1. lednu 2009.

EXPORTÉR REGIONU
V této kategorii hledají organizátoři soutěže nejúspěšnějšího exportéra z malých a středních společností se sídlem ve vybraném kraji; v letošním roce jde o Královéhradec­ký kraj.

EXPORTÉR TERITORIA
Hledá se nejúspěšnější vývozce z řad malých či středních společností podle váženého nárůstu exportu do vybrané geografické oblasti. V letošním roce jde o země Společenství nezávislých států.

NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ KLIENT AGENTURY CZECHTRADE
Zde se hodnotí firmy na základě nových exportních kontraktů, realizovaných s využitím služeb agentury CzechTrade.

ZVLÁŠTNÍ OCENĚNÍ CZECHTRADE ZA EXPORTNÍ INOVACI
Ohodnocení firmy s nejzajímavější technickou novinkou, která se odrazila ve zvýšení exportu.