Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výzkum: Podle reklamy nakupuje stále více Čechů

Praha - Reklama má stále větší vliv na nákupní chování Čechů. Podle reklamy nakoupilo zboží 43 procent lidí, což je nejvyšší podíl od prvního měření z roku 1994, kdy tento ukazatel činil 37 procent a v následujících letech značně kolísal.

17.2.2011 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Vyplývá to z letošního výzkumu společnosti Factum Invenio. Naopak žádné zboží na základě reklamy v poslední době nekoupilo 48 procent Čechů, tedy nejméně od roku 1994.

Prezidentka České marketingové společnosti Jitka Vysekalová novinářům řekla, že podíl lidí, kteří podle reklamy v poslední době nakoupili zboží, může být ve skutečnosti vyšší než uváděných 43 procent. Část zákazníků si totiž vliv reklamy nemusí uvědomovat, nebo si ho není ochotna přiznat.

Zboží podle reklamy nakoupily zejména ženy, což je podle Vysekalové způsobeno i tím, že ženy chodí do obchodů nakupovat častěji. Reklama ovlivnila nákupy zejména zákazníků ve věku od 15 do 44 let a s hrubým příjmem domácnosti nad 40 000 korun.

Největším zadavatelem reklamy byly prodejny Lidl

Odborníci nechtěli příliš komentovat faktory, které v posledních dvou letech zvýšily o 14 procentních bodů podíl lidí, kteří nakoupili zboží podle reklamy. Podle Jana Herzmanna z Factum Invenio je jedním z možných vysvětlení fakt, že reklama je od roku 2009 více zaměřena na cenu a produkty, takže lidé si snadněji uvědomí, že díky reklamě učinili nákupní rozhodnutí.

Podle letošního výzkumu společnosti Factum Invenio přibližně 35 procent lidí při nákupech často vyhledává zboží, které zná z reklamy. Zhruba 65 procentům lidí reklama pomáhá orientovat se v nabídce zboží a služeb. Zároveň ale 86 procent účastníků výzkumu míní, že reklama manipuluje s lidmi.

Některé tuzemské obchodní řetězce v roce 2010 podle údajů společnosti Kantar Media výrazně zvýšily investice do reklamy, která jim pomáhá ve stále tvrdším soupeření o zákazníky. Největším zadavatelem reklamy z řad obchodníků byly loni diskontní prodejny Lidl, které investice meziročně zdvojnásobily.

Loňský rok byl totiž kvůli hospodářské krizi ve znamení akčních nabídek zboží za zvýhodněné ceny, na které obchodní řetězce často upozorňovaly právě ve svých reklamách. Například konkurenční souboj mezi obchodními řetězci Albert a Kaufland loni výrazně nabral na obrátkách a obě společnosti se v novinových inzerátech trumfovaly ve snižování cen vybraného zboží a vzájemně si ze sebe utahovaly, což v Česku dosud nebylo obvyklé.

Autor: ČTK

17.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Předseda Strany zelených Matěj Stropnický.
5

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předvolební debata Deníku: (zleva) Vít Rakušan, Markéta Pekarová-Adamová, Ivan Bartoš
11 51

VIDEO: Neváhali ani vteřinu. Politici měli ohledně vlády s Babišem jasný názor

AKTUALIZOVÁNO

Babiš obvinil ČSSD z korupce, Zaorálek ho nazval parazitem i dravcem

V předvolebním souboji lídrů hnutí ANO a ČSSD Andreje Babiše a Lubomíra Zaorálka v televizi Nova se dosavadní koaliční partneři proti sobě ostře vymezili. Vzájemně se napadali, kdo má máslo na hlavě například v otázce nízkých mezd či boje s korupcí.

VIDEO: Okamura nabídl pomoc Šlechtové. Vysloužil si polibek

Čtvrteční superdebata Deníku se nenesla jen ve vážném duchu. Do koalice by strany přítomných deseti zástupců nešly, ale lidsky se prý mají rádi.

Mladí se derou vpřed. Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku

Nový Zéland bude mít zřejmě nejmladší premiérku ve své historii. Po koaličních jednáních, která se táhnou již téměř měsíc, se vítězné strany voleb konečně dohodly. 37letá Jacinda Ardenová, v pořadí třetí a nejmladší žena ve vedení ostrovní země, dnes oznámila, že bude sestavovat vládu. Mladí lidé, kteří nedosáhli 40 let se ve vrcholové politice objevují čím dál častěji.

Video veřejného znásilnění z Konga kolovalo na sítích. Bojuje se ženskými těly

Sedmiminutové video, ukazující nahou ženu, která je znásilněna, zmlácena a nakonec sťata před plným náměstím v jednom z měst v Demokratické republice Kongo (DRK) kolovalo na sociálních sítích několik měsíců, než bylo oficiálně staženo na apel televize France 24. Jak píše server CNN, tato znásilnění zapadají do širšího příběhu, který se datuje do 19. století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení