CzechTourism vybral pro průzkum jednu z největších jazzových událostí v Evropě, závody tahačů a zároveň nejsledovanější podnik mosteckého autodromu Czech Truck Prix, hudební multižánrový festival a nejstarší dostih kontinentální Evropy.

„Tyto kulturní společenské akce oslovují široké spektrum návštěvníků u nás i v zahraničí. Není pochyb, že slouží nejen k zábavě, ale také k vytváření dobrého jména a pozitivního povědomí o České republice,“ uvádí ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.

Podle průzkumu podobné akce pomáhají hlavně regionům, které jinak nejsou mezi turisty tak populární. V případě Colours of Ostrava byl festival hlavním důvodem pobytu v regionu pro 83 procent zahraničních i tuzemských návštěvníků. Podobně je tomu i v případě Velké pardubické, jednalo se o 78 procent tuzemských a 57 procent zahraničních návštěvníků.

Na pražský Bohemia Jazz Fest přišlo během dvou dnů 47 tisíc návštěvníků z Česka i ze zahraničí a v Praze utratili přibližně 110 milionů korun. Z toho většinu utratili zahraniční turisté, asi 108 milionů korun. 84 procent z nich ale v průzkumu uvedlo, že by do metropole přijeli, i kdyby se akce nekonala.

„Partnerství mezinárodních akcí má pro nás smysl, řada cizinců by do Česka vůbec nepřijela. Naopak po první návštěvě si spousta z nich naši zemi oblíbí a ráda se sem vrací nejen kvůli samotné akci“, říká Monika Palatková, ředitelka CzechTourism.

Pokud by se nekonala akce Colours of Ostrava, Ostravsko by přišlo asi o sto milionů korun, které návštěvníci festivalu utratí. U Czech Truck Prix by pak Mostecko přišlo o zhruba 40,5 milionu korun. Pardubice by bez slavného dostihu tratily asi 33,5 milionu korun.

Na Velkou pardubickou a Colours of Ostrava se příští rok určitě chystá přibližně polovina všech dotázaných, ať už z tuzemska nebo ze zahraničí. Vůbec nejvěrnější návštěvníky má slezský hudební festival.

Z průzkumu vyplývá, že 56 procent hostů ze zahraničí přijelo opakovaně, tedy více než dvakrát. Podobně je na tom 81 procent místních návštěvníků a 65 procent návštěvníků z jiných měst a regionů ČR.

CzechTourism vybírá akce tak, aby splňovaly určitá kritéria. Jedním z nich je například to, aby bylo jejich rozložení rovnoměrné a lákalo návštěvníky po celé republice. Podpoří tím regionální hotely a jiná ubytovací zařízení, místní obchodníky i restaurace. Návštěvnívi se seznámí s regionálními produkty a zvyky a získají celkové povědomí o místě. Své zážitky pak sdílí se známými a přáteli.

V rámci průzkumu se cizinců tazatelé také ptali na vybrané atributy, které je možné říci o Česku. To se jim prý zdá vyspělé (72 procent), dostupné (68 procent), bezpečné a zajímavé (58 procent).

MindBridge Consulting zpovídal dohromady 1223 účastníků čtyř partnerských akcí. Na každé zmíněné události tedy bylo dotazováno něco málo přes 300 návštěvníků, jak ze zahraničí, tak z tuzemska i z místa konání akce.