Boom pivovarů v Česku v minulých letech mírně ochladl. Přesto více nových pivovarů vzniká, než jich zanikne. „V současné době předpokládáme, že v republice máme 568 pivovarů z toho je přibližně 515 minipivovarů a 30 pivovarů velkých s výstavem vyšším než 200 tisíc hektolitrů za rok. Rozdíl mezi tím jsou ostatní kategorie,“ přiblížil prezident Českomoravského svazu minipivovarů Michal Voldřich.

Po zavedení vyšší sazby DPH u piva přišlo v první polovině ledna 2024 do výčepu méně hostů než v minulosti:

Po zavedení vyšší sazby DPH u piva přišlo v první polovině ledna do výčepu méně hostů než v minulosti.
Hospody přicházejí o zákazníky. Žehrají na nový pivní styl

Ještě před dvaceti lety si zasvěcenci mysleli, že hranice pěti set pivovarů v Česku bude i strop. Jenže tuto metu pivovary překročily před dvěma lety a v poslední době není nereálný ani počet tisíc pivovarů. Tím by se počtem přiblížily k situaci za první republiky, kdy na území dnešního Česka působilo asi 1400 pivovarů. „Na druhou stranu to souvisí i s ekonomickými a daňovými podmínkami,“ konstatoval předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich.

Počítá, že ročně zaniká asi deset pivovarů. I tak je podle Vodřicha saldo mírně pozitivní. „Stále vzniká více pivovarů, než ubývá,“ doplnil. Ročně tedy k absolutnímu číslu přibude několik nových pivovarů. Erlich přitom předpokládá, že nové mety šesti set takových podniků by se Česko mohlo dočkat do dvou let.

Jsou to právě minipivovary, které do českého prostředí přinášejí nové pivní styly, zpravidla ze zahraničí. Poslední novinkou by mohla být Cold IPA, tedy styl, který nedávno vznikl ve Spojených státech amerických. Podle názvu by leckdo mohl předpokládat, že se jedná o svrchně kvašené pivo, ale zdání klame. Při jeho výrobě se používají kvasnice spodního kvašení.

Pivní novinky a sezonní nabídka

V Česku se dnes mohou pivaři setkat s desítkami pivních stylů a jakmile se ve světě objeví nějaká novinka, nedlouho poté ji mohou mít i ve své sklenici. V Česku se tak už před lety znovu rozšířila například pšeničná piva nebo svrchně kvašená piva, později se objevila i spontánně kvašená piva a takzvané kyseláče. „Stále je to ale v poměru k tradičním ležákům jen malé procento,“ podotkl Voldřich.

Spotřeba svrchně kvašených piv stále mírně stoupá, ale Erlich se domnívá, že jejich podíl na celkové spotřebě se blíží k hranici. „Na různých pivních festivalech máte řadu takových lahůdek, ale žízeň jimi neukojíte. Klasický ležák je nenahraditelný,“ míní.

Voldřich si všiml, že v poslední době jsou spíše na ústupu silná piva a populárnější začínají být zejména sezonní výčepní piva. „Jednoznačně, zejména ve větších pivovarech, jsou už několik let na vzestupu nealko piva a v létě radlery a nealko radlery,“ upřesnil.

Obnova zlonického pivovaru. Kromě modernizace varny by noví vlastníci rádi časem obnovili i prostory někdejší sladovny:

Transport kotlů a IT technologie do areálu zlonického pivovaru
Do zlonického pivovaru dorazily kotle pro varnu. Pivo se začne vařit ještě letos

Čísla za loňský rok ještě nejsou k dispozici, nicméně podle Českého statistického úřadu Češi v roce 2022 vypili 143 litrů piva na osobu. „Je to o sedm a půl litru více než o rok dříve,“ uvedla šéfka oddělení statistiky zemědělství a lesnictví Renata Vodičková. Češi se touto spotřebou již řadu let dostávají na první příčky ve spotřebě na světě.

Zdroj: DeníkOd koronavirové epidemie ale stále častěji pijí pivo doma a stále méně v restauracích. „Výsledky za prvních osm měsíců potvrzují nepříznivý trend posledních tří let, a pivovarníci i hospodští hledí do budoucna s velkými obavami,“ řekl loni na podzim výkonný ředitel Českých pivovarů a sladoven Tomáš Slunečko. Odkazoval se na čísla, podle nichž lidé za prvních osm měsíců loňského roku zkonzumovali o čtyři procenta méně čepovaného piva než za stejné období roku 2022.

O pivu

  • Pivo pili už staří Sumerové před šesti tisíci lety. Ti také na hliněných tabulkách zaznamenali první recept, který pochází z roku 1800 př. n. l. Recept je veršovaný.
  • V Čechách se poprvé pivo vařilo v Břevnovském klášteře.
  • Pivo je staré slovanské slovo, které značí „nápoj nejobyčejnější a nejrozšířenější“.
  • Nejstarší doložená reklama na pivo je čtyři tisíce let stará. Byla vyryta na hliněnou tabulku a zobrazuje nápadnými vnadami obdařenou dámu se dvěma nádobami.
  • Nejdražší láhev piva na světě stála asi 20 tisíc korun. Byla k mání v londýnské restauraci Belgo. Dvanáctilitrová láhev La Vieille Bon Secours však dokázala opít celý stůl.