Vozů značky Wartburg na tuzemských silnicích rychle ubývá. Za posledních 12 let se jejich počet snížil na čtvrtinu, tedy necelých 15.000 vozů. Vyplývá to z údajů Centrálního registru vozidel. Wartburgy se přestaly vyrábět před 20 lety.

Kdysi populární dvoutakt z bývalého východního Německa patřil do roku 1989 k nejpro­dávanějším značkám v Československu. Ještě v roce 1998 jezdilo po tuzemských silnicích téměř 30.000 vozů posledního typu 353, který se vyráběl od roku 1966. Tento model byl v té době 19. nejrozšíře­nějším vozem v Česku.

Rychlý úbytek dvoutaktních vozů značky souvisí vedle celkové zastaralosti modelu se zavedením ekologického poplatku před dvěma lety, který zvýšil náklady na pořízení vozu při jeho registraci novým majitelem o 10.000 korun. Velká část wartburgů skončila na vrakovištích, zbytek drží většinou fandové značky, kteří se sdružují v několika klubech. Zachovalý model 353 lze nyní pořídit do 20.000 korun, tedy za podobnou cenu, jako Škodu Felicii z prvních let výroby.

Oživení modelu neuspělo

Výroba značky v závodě v německém Eisenachu skončila v dubnu 1991 po nepříliš úspěšných pokusech oživit model montováním čtyřtaktního motoru 1,3 namísto tradičního neekologického dvoutaktního tříválce. Celkově továrna vyrobila téměř 1,7 milionu wartburgů, z toho přes 150.000 tvořily čtyřtakty z posledních tří let produkce.

Cena Wartburgu 353 se pohybovala zhruba na úrovni nabízených škodovek a byla zhruba o třetinu vyšší, než u rovněž dvoutaktního Trabantu. Dražší bylo provedení kombi a luxusnější verze s lůžkovou úpravou nebo výkonnějším topením.

Wartburg se oficiálně přestal do tehdejšího Československa dovážet v roce 1985 a v následujícím roce Mototechna doprodala zbývající skladové kusy. Celkem bylo do Česka dovezeno kolem 127.000 nových wartburgů.

Čtěte také: Typický pirát: Je mu 24 let a jezdí starým dieselem