Představitelé Českých drah v pondělí uzavřeli s konsorciem Siemens Mobility a Škoda Transportation smlouvu na nákup dohromady 180 vozů tvořících dvacet devítivozových souprav.

Jeden vlak nabídne 555 míst k sezení. Po kolejích se bude prohánět rychlostí až 230 kilometrů v hodině. „V České republice je v plánu zvýšení rychlosti na konvenčních tratích na dvě stě kilometrů v hodině a výstavba vysokorychlostních tratí. To v budoucnu umožní provoz vlaků vyšší než dnes maximálně povolenou stošedesátikilometrovou rychlostí,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik. V domácích podmínkách je tak lze s nadsázkou přirovnat ke známým japonským vlakům šinkansen, které ale dosahují rychlostí převyšujících 300 kilometrů v hodině.

Jihomoravští cestující se s novými soupravami setkají na trase mezi Brnem a Vídní končící v Grazu nebo mezi Brnem a Bratislavou pokračující až do Budapešti.

V opačném směru je svezou do Prahy. Do provozu je národní dopravce nasadí postupně v letech 2024 až 2026. Za 180 vozů zaplatí 12,5 miliardy korun.

Součástí velké zakázky jsou i dva vozy pro Správu železnic na testování tratí.

Nové dálkové vlaky Českých drah

· moderní netrakční vratné devítivozové jednotky s řídícím vozem
· čelní řídicí vůz 1. třídy, vložený vůz 1. třídy, vložený vůz s restauračním oddílem 2. třídy, vložený víceúčelový vůz 2. třídy (dětské kino, místa pro osoby na vozíku apod.), 4 vložené vozy 2. třídy, koncový vůz 2. třídy (oddíl pro přepravu jízdních kol)
· 99 sedadel v 1. vozové třídě, 456 sedadel ve 2. vozové třídě
· restaurační oddíl s 18 místy k sezení a možností zakoupení teplých nebo studených pokrmů i dalšího občerstvení během cesty,
· velkoprostorový klimatizovaný interiér
· tlakotěsnost celé soupravy chránící cestující před tlakovými rázy a tím i zaléháním v uších při průjezdu tunely nebo míjení vlakových souprav, a zároveň napomáhající vytvořit tichý a dlouhodobě čistý interiér
· mezi oddíly a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané fotobuňkou

Zdroj: České dráhy