Stroj, jenž váží 250 tun, je konstruován takovým způsobem, aby mezi svými dvěma trupy unesl kosmické rakety a náklad o celkové hmotnosti 275 tun, přičemž maximální vzletová hmotnost letadla činí 650 tun. Pro představu – podobnými čísly disponuje i komerční Airbus A380, největší dopravní letadlo světa.

Téměř čtyřkilometrová ranvej

Rozpětí křídel letounu Stratolaunch dosahuje úctyhodných 117 metrů. Stroj, který je vybaven šesti motory z Boeingu 747 a celkem 28 koly, ke svému rozjezdu potřebuje ranvej o minimální délce 3,7 kilometru. Zatímco kokpit levého trupu je navržen tak, aby zůstal prázdný a nebyl tak pod tlakem, v tom pravém je dostatek místa pro tříčlennou posádku – pilota, kopilota i letového inženýra.

Jak připomíná agentura Reuters, hlavním úkolem obřího letadla bude doprava satelitů na oběžnou dráhu. Poté, co stroj dosáhne výšky 10,5 kilometru, tedy letové hladiny dopravních letadel, se od něj totiž odpojí trojice raket Pegasus, které dopraví družice do vesmíru. Do budoucna ovšem nelze vyloučit ani vynášení raketoplánů s lidmi, jež by mohlo probíhat obdobným způsobem.

První let už v roce 2019

Soukromá vesmírná společnost Stratolaunch Systems stroj veřejnosti poprvé představila loni v červnu, kdy opustil hangár kvůli zkušebnímu tankování paliva. Letos v únoru se pak letoun při dalším testu rozjel po ranvejí rychlostí přesahující sedmdesát kilometrů v hodině.

Zdroj: Youtube

Společnost Stratolaunch Systems při té příležitosti uvedla, že první předváděcí let by se mohl uskutečnit v roce 2019. Podle televize Fox News však k prvnímu letu dojde už letos na podzim. Přípravy totiž postupují rychleji, než se původně předpokládalo.