Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z ruských manažerů nejvíce vydělávají ti ve státních službách

Moskva - Největší výplatu v Rusku dostávají manažeři polostátních bank a firem, jejichž výdělky se vyrovnají či dokonce předčí příjmy západních protějšků. Tvrdí to alespoň časopis Forbes ve svém ruském vydání. Dotčené společnosti odhady expertů popírají, samy však přesná čísla o platech a odměnách tají.

20.11.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK

Žebříček Forbesu vede předseda představenstva státem kontrolované banky VTB Andrej Kostin s ročním výdělkem odhadovaným na 30 milionů dolarů (asi 600 milionů korun), následovaný šéfy plynárenského koncernu Gazprom Alexejem Millerem a ropné firmy Rosněfť Igorem Sečinem. Ti si prý přijdou na 25 milionů dolarů ročně, a tím podle časopisu předstihují i šéfy západních koncernů ConocoPhilips a Exxon Mobil.

Čtvrtou příčku zaujala hlava polostátní spořitelny Sberbank German Gref s 15 miliony dolarů, ale v tomto případě výdělek šéfa z větší části závisí na čistém zisku spořitelny. Na stejné peníze si podle časopisu přišel i Michail Kuzovlev, prezident finančního ústavu „Bank Moskvy", kontrolovaného VTB.

„Chcete vydělat více než deset milionů dolarů za rok? Pracujte ve státní bance, Rosněfti či Gazpromu," radí Forbes na základě svého zkoumání sedmdesátky největších bank a firem v zemi. Do prvé desítky se dostali jen čtyři zástupci soukromého sektoru.

VTB tvrzení časopisu o pohádkových příjmech svého šéfa odmítla, čísla jsou prý „doslova vytažena z klobouku". Celé představenstvo si loni podle mluvčího banky dohromady přišlo jen na necelých 20 milionů dolarů, zatímco podle Forbesu šlo skoro o desetinásobek, 194 milionů dolarů.

Časopis si ale trvá na svém, protože nepřihlížel jen k „základnímu platu", ale i k odměnám, podílům na zisku a hlavně k příjmům ze zahraničí. A Kostin, podobně jako většina kolegů žebříčku, dostává peníze i z ciziny. Dceřiná banka VTB na Kypru, Russian Commercial Bank, už vyplatila 200 milionů dolarů dividend, z nichž 80 milionů připadlo na anonymní akcionáře. A těmi jsou podle časopisu právě klíčoví manažeři VTB.

„To už ani není práce, ale životní styl," svěřil se v jednom z interview Kostin, který letošní dovolenou strávil na jachtě u řeckých břehů a na prohlídku antických památek si zaletěl vrtulníkem.

Podle expertů z personálních agentur lze odhady časopisu těžko ověřit, protože i veřejně obchodovatelné ruské firmy výdělky svých šéfů úzkostlivě tají, na rozdíl od zvyků v Evropě a USA. Obecně lze však předpokládat, že velcí šéfové vydělávají v Rusku přinejmenším stejně jako na Západě.

Jedna z mála výjimek z tajnůstkářského pravidla, obchodní řetězec X5, loňský výdělek svého bývalého předsedy představenstva Andreje Guseva zveřejnila. Ale necelé tři miliony dolarů jako „vstupenka do TOP-25" nestačily, dolní práh žebříčku začínal u čtyř milionů.

Forbes z žebříčku vyloučil firmy, které si spravují sami vlastníci, například ropný koncern Lukoil či ocelárny Severstal, jakož i státní korporace působící jako „neziskové organizace".

Autor: ČTK

20.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Jiří Menzel.
1 8

Režisér Jiří Menzel prodělal prý náročnou operaci. Leží v umělém spánku

Francisco Franco a budoucí král Juan Carlos I. (rok 1966)
DOTYK.CZ
5

Před 42 lety ve Španělsku padla diktatura, svobodu zaštítil král

Romové jen kradli, Ukrajinci při tom i vraždili: prohlédněte si nejlepší videa

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 20. a 21. listopadu 2017.

Obce bojují se suchem. Vysazují třešně či hrušně

Švestková, hrušková i třešňová alej vyroste na území Velkých Bílovic. Pracovníci města v listopadu vysadili v tamním katastru dohromady sto ovocných stromů.

Dnešní úkol pro Sněmovnu: zvolit Vondráčka z ANO na post předsedy

Poslanci budou dnes volit předsedu Sněmovny. Jediným kandidátem je nominant vítězného hnutí ANO Radek Vondráček, jenž byl v minulém volebním období místopředsedou dolní komory. Poslanci také ustaví mandátový a imunitní výbor a rozhodnou o počtu místopředsedů Sněmovny. Jejich volba se uskuteční vzhledem k zákonné lhůtě patrně až v pátek.

Ruská televize: Češi by měli být za rok 1968 vděční. Zaorálek se ostře ohradil

Československo by mělo být Sovětskému svazu vděčno za rok 1968, napsal web ruské armádní televize Zvezda, které řídí ruské ministerstvo obrany. Článek se objevil dnes, kdy začala oficiální návštěva českého prezidenta Miloše Zemana v Rusku. Rozhořčil i samotného Zemana, proti textu se hodlá ohradit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT