"Podmínkou ale je, že spotřebitel zaplatil kartou, a nikoli převodem, a že podnikatel neprokáže, že zboží dodal," uvedl Ondřej Tichota z ESC. Podle něj je vhodné žádost podpořit dokumenty, například kopií komunikace s obchodníkem.

Poskytovatelé karet nejsou ze zákona povinni chargeback provést, ale většina to pro své klienty činí podle centra dobrovolně. Podobné možnosti řešení sporů nabízejí i systémy elektronických peněženek.

Chargeback automaticky nabízejí vydavatelé karet společně s bankami ke všem typům karet. Služba má funkci pojistky a je zdarma. Lze ji využít například při dodání poškozeného či odlišného zboží, nedodání zboží a také tehdy, kdy firma, od které si zákazník objednal zboží, zkrachovala. Mezi další případy, kdy má zákazník právo požadovat vrácení peněz, patří technické problémy, kdy bankomat nevydá požadovanou částku a klientovi se přesto naúčtuje, nebo když se klient stane obětí podvodu a jeho karta byla zneužita.

Čtěte také: Dostala jsem nevhodný dárek. Jak mu to říct?

Chargeback technicky funguje tak, že vydavatel karty požádá banku obchodníka o zaúčtování chargebacku a částka se následně projeví na účtech vydavatele karty. O peníze tak přichází banka obchodníka, která jej po něm chce zpět.

Možnost přímého vrácení peněz naopak neexistuje u platby bankovním převodem. "Pokud už peníze z účtu odejdou, zboží nepřijde a prodejce nehodlá zaplacenou částku poslat spotřebiteli zpět, neexistuje snadný způsob, jak ji dostat zpět. Proto internetoví podvodníci rádi požadují platbu z účtu na účet," dodal Tichota.

Přečtěte si: Vychutnejte si tradiční štědrovečerní večeři netradičně