„Dnešek bude milníkem v historii Lufthansy a Air Berlin. Během několika hodin jej zpečetíme podpisem smlouvy,“ uvedl v Berlíně šéf Lufthansy Carsten Spohr. Jednání by mělo proběhnout kolem 12. hodiny.
Největší letecká společnost v Německu tímto podpisem získá i její nízkonákladovou dceřinnou aerolinku Niki, regionální leteckou společnost LG Walter a další letouny pro krátké vzdálenosti, informoval Reuters.
"Dohoda s Lufthansou se opravdu uskuteční," řekl již ve středu agentuře Reuters zdroj uvnitř firmy.
Druhý největší německý letecký dopravce Air Berlin v posledních několika letech takřka bojoval o přežití. V řijnu 2016 oznámil restrukturalizaci, díky které se z problémů měl dostat. Společnost také oznámila propuštění 1200 z 8900 lidí a redukci počtu letadel ze 153 na 75.

V srpnu byl pak nucen vyhlásit insolvenci poté, co největší akcionář Etihad Airways ze Spojených arabských emirátů uvedl, že nemá dostatek prostředků, aby německou firmu dále financoval.
Německá vláda se poté rozhodla aerolinkám poskytnout překlenovací úvěr ve výši 150 miliónů eur (zhruba čtyři miliardy korun). Ten by měly udržet firmu v chodu do té doby, než se najde zájemce, který aerolinku převezme.
Některým leteckým společnostem se však tento krok vlády nelíbil. Například aerolinka Ryanair se proti úvěru ohradila s tím, že jde o komplot vlády, Air Berlin a Lufthansy. Od počátku se totiž spekulovalo o tom, že velké šance na získání největší části konkurenta má Lufthansa.
„Uměle vytvořená insolvence má zcela zjevně vést k tomu, aby Lufthansa mohla převzít již oddluženou Air Berlin,“ uvedl mluvčí Ryanair Robin Kiely. Výsledkem by pak byl podle něj monopol společnosti, což porušuje pravidla hospodářské soutěže jak v EU, tak v Německu. Převzetí Lufthansou také velmi podporovali i někteří členové vlády. Půjčku však schválila i Evropská komise.

Žádná pravidla tak porušena nebyla a Lufthansa nakonec svého krachujícího konkurenta skutečně převezme.
Společnost Air Berlin byla druhou největší leteckou společností v Německu. Založil ji v roce 1978 Kim Lundgren v americkém Oregonu. První let se konal 28. dubna 1979 z letiště Berlín-Tegel na letiště Palma de Mallorca ve Španělsku.
Stal se také jednou stal jednou z prvních leteckých společností, která zavedla bezpečnostní systém TCAS (systém varování a předcházení proti kolizím letadel). Jako jediná letecká společnost v Evropě vybavil svá letadla systémem GBAS (Ground Based Argumentation System) – navigační systém, který umožňuje přesnější a bezpečnější přistání.
Aerolinka nabízela lety do 147 destinací, včetně Prahy. Loni přepravila 28,9 milionu cestujících. Také vykázala rekordní ztrátu 782 milionů eur (přes 20 miliard korun).
