Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zájemce o dostavbu Temelína podepsal dohodu s Vítkovicemi

Ostrava - Zájemce o dostavbu jaderné elektrárny v Temelíně, společnost Westinghouse Electric Company, podepsala dodatek k memorandu s firmami ze strojírenské skupiny Vítkovice Machinery Group.

30.1.2013
SDÍLEJ:

Jan Světlík, šéf strojírenských VítkovicFoto: Deník

V případě, že by byla společnost Westinghouse vybrána pro dostavbu Temelína, by ostravské firmy dodávaly hlavní strukturální a mechanické moduly do elektrárny AP1000. Novinářům to ve středu v Ostravě oznámili zástupci Westingouse a Vítkovic.

Prezident a generální ředitel Westinghouse Daniel Roderick řekl, že společnost vlastní licence v mnoha zemích a ostravské firmy mají možnost dostat se do výhodné pozice z hlediska budoucích dodávek. „Celá záležitost je daleko širší než samotný tendr. Mluvíme tady o možnosti zapojení firem do výroby modulů pro celosvětový prodej. Po krizi jsme zaznamenali, že je stále více zájemců o budování reaktorů," řekl Roderick.

Už dříve uvedl, že se firma spolu s Toshibou a dalšími partnery zavazuje, že většinu ocelářských prací potřebných pro výstavbu AP1000 objedná u českých firem.

Dnes podepsaná dohoda se týká společností Vítkovice, Vítkovice Heavy Machinery, Vítkovice Power Engineering a Hutní montáže. Generální ředitel strojírenských Vítkovic Jan Světlík řekl, že jde skutečně o globální dohodu.

„Máme zájem s nimi dělat na všech projektech jak v Evropě, tak mimo Evropu. Jsou to nové technologické možnosti Vítkovic na světovém nukleárním trhu," řekl Světlík. Jakou by případná zakázka pro Temelín mohla mít hodnotu, podle něj nelze odhadnout. „Kontrakty můžou být opravdu různorodé, od řádu malých milionů až po miliardy," řekl.

Pro dostavbu Temelína by Westinghouse v případě úspěchu v tendru od českých firem pro dva bloky AP1000 potřeboval zhruba 80.000 tun oceli. Z takového množství by se daly postavit například tři Eiffelovy věže.

O stavbu třetího a čtvrtého bloku Temelína za odhadovaných 200 až 300 miliard korun se uchází i česko-ruské konsorcium Škoda JS, Atomstrojexport a Gidropress. Firma Rosatom, která se prostřednictvím Atomstrojexportu o dostavbu Temelína uchází, rovněž plánuje použít české suroviny. Vítkovice mají podepsané memorandum i s Rosatomem.

„Je zcela evidentní, že pro Rosatom můžeme dodávat více součástek. Ale my jsme ta memoranda podepsali opravdu na globální spolupráci," řekl Světlík. V oboru jaderné energetiky jsou podle něj tři světoví klienti. „My si velmi vážíme toho, že se všemi třemi fungujeme. Chceme působit na celém světovém nukleárním trhu," řekl ředitel Vítkovic.

Vítěze tendru na dostavbu Temelína chce ČEZ vyhlásit v letošním roce. Stavba třetího a čtvrtého bloku má být podle plánů hotova nejpozději v roce 2025, elektrárna by měla být v provozu 60 let.

Autor: ČTK

30.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Ponorka A.R.A. San Juan
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT