Co je příčinou tohoto vývoje? Podle ředitele Apache Bicycles Lukáše Bárty se čeští cyklisté přestávají dívat na elektrický pohon skrz prsty. „V zahraničí a hlavně v horách už je spíše raritou běžné kolo bez elektropohonu,” uvedl Bárta.

Přestože český výrobce se sídlem v Úpici na Trutnovsku stále vyrábí a prodává i běžná jízdní kola, poměr prodaných elektrokol a běžných jízdních kol hraje výrazně ve prospěch elektrokol. V loňském roce firma prodala 7,5 tisíce kol na elektřinu, přičemž jen pět procent jich směřovalo na export.

Svou roli může sehrát také zavedení antidumpingového cla na kola z Asie, o kterém uvažuje Evropská komise. „Protože se mluví o více než stoprocentním clu, můžeme v blízké budoucnosti očekávat zájem velkých hráčů o zahájení výroby v Evropě,” očekává konkurenci Bárta. Definitivní rozhodnutí by mělo padnout nejpozději v lednu 2019.

V provozu jako běžná kola

U elektrokola, které lze používat v běžném provozu, musí být motor aktivovaný pouze tehdy, když jezdec sám otáčí klikami, zjednodušeně když šlape. Jmenovitý výkon pohonné jednotky nesmí překročit 250 W a maximální schválená rychlost elektrokola s asistencí motoru je 25 km/h.  Na taková elektrokola je z hlediska platné legislativy nahlíženo jako na běžná jízdní kola. Podívejte se na recenzi elektrokol

Elektrokolo nepotřebuje žádnou zvláštní homologaci, neexistuje povinnost jej registrovat, platit povinné ručení ani být držitelem řidičského průkazu. Provozovat ho lze všude tam, kde se může jezdit na běžném jízdním kole, a to včetně cyklostezek. Ceny elektrokol se pohybují mezi 20 a 100 tisíci korunami, přičemž trh nabízí mnoho modelů od městských přes krosová až po horská kola.