„Před pěti šesti lety suverénně vedly zájezdy last minute. Tvořily téměř polovinu všech dovolených, jejich prodej ale hodně klesl. Vposledních dvou letech jsme zaznamenali patnácti až dvacetiprocentní nárůst prodeje zájezdů first minute,“ uvedl Plovajko.

Lidé podle něj mají učasné koupě dovolené mnoho výhod. „Nabízíme například mnohem nižší cenu, dvě děti zdarma a digitální fotoaparát. Lidé mají navíc obrovský výběr termínů a dovolenou si tak mohou vybrat vklidu bez zbytečných nervů,“ doplnil Plovajko.

Čísla Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) hovoří jasně. 35procent zájezdů se prodá jako first minute vprosinci až únoru. Čím je to způsobeno? „Před dvěma roky nebyla moc pěkná zima, co se zájezdů týče, takže lidé utratili více peněz za letní dovolenou. 30procent zájezdů se tedy vroce 2006nakoupilo spředstihem, letos toto číslo ještě opět procent vzrostlo,“ vysvětlil mluvčí AČCKA Tomio Okamura.

Zejména rodiny sdětmi a starší občané tvoří klientelu first–minutových zájezdů. „Rodiny vyhledávají různé věci, třeba bazének pro děti, hotel vblízkosti moře. Starší lidé například chtějí mít vhotelu výtah… Takovéto požadavky jim firts minute snadno splní,“ dodal Okamura.

Podle AČCKA navíc až 200tisíc lidí nalezlo pod vánočním stromeček poukaz na dovolenou na léto 2008. „Lidé utratili zhruba jednu miliardu korun,“ sdělil Okamura stím, že pouhých pět procent zájezdů bylo prodáno na splátky. Vzápadních zemích je však toto číslo mnohem vyšší a předpokládá se, že unás také vzroste.

Zájezdy včíslech:

  • Lidé letos utratili za dovolenou

32miliard korun

  • průměrná cena zájezdu se pohybuje okolo 14,5tisícekorun

(vroce 2008se očekává nárůst ceny přes 15tisíc korun)

  • Češi si oblíbili Baleárské ostrovy, Kanárské ostrovy, Turecko, Tunisko aEgypt
  • neoblíbenější je stále Chorvatsko, kam vyrazí až 800OOO Čechůročně