Podpis kontraktů dnes oznámily České dráhy a Škoda Transportation v tiskové zprávě. Zatímco v soutěži na elektrické jednotky měly ještě konkurenci v podobě španělského výrobce CAF, v soutěži na push-pull vlaky byla Škoda Transportation jediným uchazečem.

Podmínky soutěže na elektrické jednotky kritizovali někteří velcí výrobci vlaků, například Alstom či Bombardier. České dráhy například v zadání soutěže neupřesnily ani minimální odběr jednotek, ve hře byla i možnost, že neodeberou ani jednu soupravu.

Sdružení Škoda Transportation a Škoda Vagonka získalo rámcový kontrakt na dodávku 50 elektrických jednotek s kapacitou 140 míst, současně České dráhy při podpisu rámcové dohody objednaly už 31 souprav. „Soutěž na rámcovou dodávku až 50 moderních elektrických jednotek jsme vyhlásili už loni, abychom mohli jednotlivým regionům nabídnout co nejrychleji další obnovu vozidlového parku. Ta se odvíjí od smluv na zajištění dopravní obslužnosti od prosince 2019, které s kraji postupně uzavíráme,“ vysvětlil předseda představenstva a generální ředitel ČD Miroslav Kupec.

První jednotky RegioPanter z nové smlouvy se mají na tratích objevit za 25 měsíců, tedy na jaře 2021. „Pokud bychom soutěžili o nové vlaky až po uzavření všech kontraktů na dopravní obslužnost, byly by první jednotky nasazeny přibližně o rok později,“ dodal Kupec.

Potvrzená je nyní výroba 31 jednotek pro linku spěšných vlaků Plzeň – Cheb – Karlovy Vary (4 kusy), pro linku P2 Klatovy – Plzeň – Beroun (11 kusů), pro kraj Vysočina (6 kusů) a Jihočeský kraj (10 kusů) v hodnotě 3,6 miliardy.

Podle předsedy představenstva a prezidenta skupiny Škoda Transportation Petra Brzeziny ČD získají „špičkově vybavený a technologicky pokročilý vlak“. „Díky nově uzavřené zakázce budou naše moderní RegioPantery v provozu ve většině krajů České republiky,“ řekl Brzezina.

České dráhy v současnosti provozují 12 jednotek RegioPanter řady 440, 8 jednotek řady 640, 17 jednotek řady 650 a 14 jednotek pro dálkovou dopravu InterPanter řady 660 a 661.

Push-pully za miliardu

Stejné konsorcium vyhrálo i soutěž na dodávku pěti dvoupodlažních vlaků typu push-pull, které budou jezdit trati z Ostravy do Frýdku-Místku, Frýdlantu nad Ostravicí a Frenštátu pod Radhoštěm. České dráhy za ně zaplatí 986 milionů, s náhradními díly 1,039 miliardy, uvedl server Zdopravy.cz.

„Po dohodě s Moravskoslezským krajem jsme vybrali pro trať mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem, Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm koncept netrakčních patrových jednotek push-pull. Jejich velkou výhodou je snadná změna trakce po plánované elektrifikaci tratě z Ostravy směrem na Frýdlant nad Ostravicí. Zpočátku může provoz jednotky zajistit motorová lokomotiva, kterou pak vyměníme za elektrickou,“ řekl Kupec.

Netrakční jednotky se budou skládat z tří vozů, jednoho řídicího se stanovištěm strojvedoucího, ze kterého je možné dálkové ovládat lokomotivu, a dvou vozů vložených.

„Cestující se mohou těšit na dvoupodlažní soupravy nové generace, které plně odpovídají západoevropským standardům. Soupravy vycházejí z koncepce vozů, které v současnosti dodáváme Deutsche Bahn. V základní sestavě budou třívozové soupravy složené ze dvou vložených a jednoho řídícího vozu s celkovou kapacitou až 356 míst k sezení. Na vozidla mimo jiné poskytujeme nadstandardní záruku v délce pěti let od dodání do provozu,“ dodal Brzezina.

U Českých drah běží stále ještě další velké soutěže na dodávku dieselových jednotek a kapacitnějších elektrických, stejně tak na osobní vozy pro dálkovou dopravu.