Eva Haritunová, která pracuje už řadu let ve výrobě motorů v největší české automobilce Škoda, po včerejšku dobře ví, že každý nápad vedoucí k úsporám či inovacím v této firmě může hodně dobře zúročit. Stejně jako šest jejích kolegů si za to odvezla domů zbrusu nový vůz Škoda Yeti.
„Někdy nás s kolegy napadne, že by se v některém výrobním procesu daly ušetřit nemalé peníze, tak sedneme a dáme naše plány na papír a předáme je firmě,“ popisuje paní Eva, jak se nápady rodí.
2799 zlepšováků za čtvrt roku
Firma Škoda řadu nápadů svých zaměstnanců zhodnotí, a pokud spočítá, že se je vyplatí realizovat, uvede je do života. Z praxe může jít například o snížení nákladů na provoz výrobních strojů, úsporu balícího materiálu, zrychlení některých činností či úsporu materiálu potřebného k výrobě. Zdánlivě jde o bezvýznamné položky, které ale v součtu představují velké peníze.
„Pouze v uplynulém čtvrtletí bylo zaměstnanci firmy Škoda podáno 2799 zlepšovacích návrhů, které v součtu představují vyčíslené přínosy ve výši 98 milionů korun,“ řekl Boleslavskému deníku mluvčí Škody Auto Rudolf Dreithaler. Za roky existence projektu jsou to již stovky milionů korun.Není divu, že si automobilka těchto nápadů cení a rozdává za ně odměny. Jak už bylo zmíněno, v úterý například sedmi vylosovaným zlepšovatelům předali šéf personálu Bohdan Wojnar a šéf Podnikové rady odborů KOVO Jaroslav Povšík sedm atraktivních vozů Škoda Yeti, navíc s dárkem v podobě plyšové postavičky Yetiho.
Wojnar: Musíme zaměstnance motivovat
"Myslím, že při pohledu na celkové přínosy zlepšovatelství, je zřejmé, že si zaměstnanci takové ocenění zaslouží, i když je jasné, že ne každý zaměstnanec jej může dostat, proto jsme museli losovat. Náš podnik by měl jít cestou, kdy využije potenciálu všech našich zaměstnanců, naše přání je proto takové, aby se do této činnosti zapojilo ještě více lidí a přínosy byly ještě vyšší. Na druhou stranu proto samozřejmě musíme pro zaměstnance vytvářet odpovídající podmínky a motivaci,“ řekl Deníku člen představenstva Škoda Auto Bohdan Wojnar.
Podle předsedy Podnikové rady odborů KOVO Jaroslava Povšíka takové ocenění umocňuje v zaměstnancích „škodováctví“ a sounáležitost se značkou. „Velmi mě těší, že máme zaměstnance, kteří přispívají k rozvoji firmy Škoda a vystoupali po pomyslné pyramidě až sem, kde mohou převzít tuto nádhernou a hodnotnou cenu. Našim přáním je, aby tyto pracovníky napodobilo více kolegů. Pro mnoho z nich se takové ocenění zdá nereálné, ale tady na místě se člověk přesvědčí, že je to splnitelný cíl. Stačí to zkusit, začít třeba s menším zlepšovacím návrhem a pak zkoušet větší a postupně stoupat. Jednou pak může stát třeba až tady u tohoto nádherného nového vozu,“ řekl předseda Povšík.
Nápady nově i z pohodlí domova
Zaměstnanci mohou své návrhy na zlepšení a úspory ve výrobě uplatnit pomocí firemního systému s názvem Z.e.b.r.a., který byl dosud dostupný jen v areálu továrny z počítačů zaměstnanců a infokiosků. „Od září startuje aplikace e-zebra, která umožní zaměstnancům podat návrhy i z pohodlí domova,“ podotkla vedoucí oddělení projektový management firmy Škoda Adriana Pavlíková.