Podmínky pro užívání telefonů a tabletů, které je možné přepnout do režimu letadlo, během kterého přístroje nic nevysílají, a nemohou tak rušit zařízení letadla, uvolnila začátkem loňského prosince Evropská agentura agentura pro bezpečnost letectví EASA. Mezi prvními dopravci, kteří na rozhodnutí zareagovali a používání zařízení povolili, byly od 19. prosince aerolinie British Airways.

Rozdílně dlouhá doba, během které dopravci na uvolnění pravidel zareagovali, souvisí s nutnou změnou vnitřních předpisů, kterou následně musí schválit národní úřady civilního letectví. Je nutné, aby společnosti připravily pravidla a instruovaly personál, aby je dokázal vysvětlit cestujícím, řekl mluvčí Úřadu pro civilní letectví Petr Navrátil.

Mezi elektronikou, která je povolená používat během startu a přistání, není například laptop. Zatímco mobilní telefon člověk při nouzovém brzdění nebo jiném nouzovém manévru dokáže v ruce udržet, přenosný počítač je příliš těžký a může ohrozit zdraví spolucestujících. A právě na takovéto dotazy musí být personál lidem schopný odpovědět, dodal mluvčí.

Připojení k síti během letu

Umožnění používání mobilů a tabletů bez připojení na síť i během startu a přistání je prvním krokem v uvolňování pravidel pro používání elektroniky v letadlech. „Dále bychom se chtěli zaměřit na otázku připojení k síti během letu. Ověřování si vyžádá určitou dobu a musí být potvrzeno důkazy," uvedl vloni v prosinci eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.

Letečtí přepravci v současné době obvykle nedovolují zapínat do klasického režimu telefon nebo používat wi-fi od okamžiku, kdy se dveře letadla zavřou, až do chvíle, kdy se po přistání znovu otevřou. Připojení k síti je dnes možné pouze ve speciálně vybavených letadlech, která jsou schopna zprostředkovat připojení k síti. V těchto případech nejsou cestující připojeni k pozemní síti, ale k bezpečnému palubnímu systému.