Některé také uzavírají na určitou dobu smlouvy s bankami, kde si předem domluví kurz koruny za euro na určité období. Rozdíl pak dorovná banka, ale pokud hodnota koruny klesne, musí to doplatit firma.

Nejistota podniků přetrvává

„Nejlepším řešením by bylo, kdyby vláda co nejdříve přijala rozhodnutí, odkdy u nás bude platit euro,“ řekl ekonomický ředitel jindřichohradecké Kasalovy pily Zdeněk Pavlovský. Do té doby se podle něj bude jen těžko připravovat obchodní plán a bude přetrvávat nejistota. Mezi firmy, které vyváží do zahraničí kolem 70 – 75 procent své produkce, patří jindřichohradecká Kasalova pila a akciová společnost Centropen Dačice.

„Posilování koruny nás postihuje tím nejhorším způsobem, každý měsíc ztrácíme,“ uvedl generální ředitel akciové společnosti Centropen Ludvík Čurda. Doplnil, že cenu výrobků mohou zvýšit o jedno až dvě procenta, aby to odběratel akceptoval, ale potřebovali by ji zvýšit asi o deset procent. „Ceny zvyšovat nemůžeme, musíme dodržovat smlouvy. Odběratelé nás spíš nutí k jejich snižování,“ uvedl majitel jindřichohradecké Kasalovy pily Bořivoj Kasal.

Suroviny nakupují v zahraničí

„Snažíme se pokrývat kurzové ztráty tím, že nakupujeme suroviny v zahraničí za euro,“ vysvětlil ekonomický ředitel pily Zdeněk Pavlovský. Dodal, že zatím uzavírají také vždy na půl roku smlouvu s bankou ohledně kurzu. Mezi společnosti, které vyvážejí své produkty spíše okrajově, patří se svými sedmi procenty třeboňský Bohemia Regent.

„Máme problémy s cenami. Někteří noví odběratelé na ně nechtějí přistoupit,“ řekla ředitelka zahraničního obchodu Hana Průšová. Uvedla, že právě řeší cenovou otázku se zákazníkem z Ruska.

Ani za pivo nedají odběratelé víc

Ředitelka dodala, že ceny pro své odběratele domlouvají na rok nebo minimálně na sezonu předem. Přihlíželi i k loňskému zvýšení ceny některých surovin, například ječmene a chmelu. Předpokládali prý i pozvolnější pohyb koruny, ale s tím, že nastane už od února, podle ní nepočítali. Výroba piva je tak specifická, že si podle Hany Průšové nemohou dovolit nakupovat suroviny v zahraničí. Mohl by se tím změnit charakter piva. Řeší to tak, že musejí vyrobit a vyvézt více piva, aby dosáhli stejného finančního příjmu.