Uzavření obchodů o svátcích je pro veřejnost přijatelnější, než v neděli. Nedělní uzavření by si nepřál každý třetí Čech, zatímco sváteční jen každý šestý.

Dvěma třetinám starších lidí by zavření obchodů v neděli a ve svátek nevadilo, u mladší generace je tento podíl ale poloviční. „Mladá generace vyrostla v době obchodů otevřených každý den téměř nepřetržitě. Nákup ve velkých centrech spojují s návštěvou kina či restaurace, proto si obtížněji opačnou situaci představí, zatímco starší generace si zavřené obchody dobře pamatuje," komentoval výsledky Karel Růžička z KPMG.

Benevolentnější k prodejní době jsou ženy. Proti změně otevírací doby je každá desátá z nich, zatímco zavřené obchody by vadily každému pátému muži. Se změnou by se nejhůře vypořádali Pražané – s uzavřením nesouhlasí každý druhý. Naproti tomu v Královéhradeckém kraji má změna souhlas tří čtvrtin lidí. „Ve větších městech jsou lidé více zvyklí na komfort nakupovat v neděli a o svátcích," dodal Růžička.

Zákaz by mohl platit od příštího roku

Návrh na omezení otevírací doby předložila před dvěma týdny skupina senátorů v čele s Františkem Bublanem (ČSSD). Pokud se Senát za navrhovaný zákaz postaví, normu dostane k projednání vláda a Sněmovna. Zákaz by mohl podle Bublana platit od příštího roku. Obchody by podle návrhu měly zůstat zavřené o sedmi státních svátcích, o Štědrém dnu by směly mít otevřeno pouze do 12:00. Omezení by se nevztahovalo na obchody s prodejní plochou do 200 metrů čtverečních, čerpací stanice, lékárny, prodejny na letištích, vlaková a autobusová nádraží a na prodejny ve zdravotnických zařízeních.

Podle velkoobchodní společnosti Makro Cash&Carry by na novou úpravu doplatil nezávislý maloobchod a gastronomie. Právě maloobchodníci s prodejní plochou do 200 metrů čtverečních tvoří až třetinu zákazníků Makra. Další třetinu představují restaurace a gastro provozy, které čelí největšímu náporu zákazníků právě o víkendech a svátcích. „Nová úprava by výrazně snížila jejich obslužnost s negativními ekonomickými dopady na tisíce drobných podnikatelů, jež tyto podniky provozují," upozornila dnes mluvčí Makra Romana Nýdrle.

Průzkum nechala KPMG vypracovat mezi 4. a 9. březnem a zúčastnila se jej tisícovka respondentů.