Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Záznam o dopravní nehodě dělá třetině řidičů stále ještě potíže

Praha - Od ledna 2009 jsou účastníci nehody povinni v případech, kdy nevznikne povinnost oznámit nehodu policii, tedy nedošlo-li při nehodě ke zranění osob nebo škodě přesahující 100 tisíc korun, sepsat záznam o dopravní nehodě.

30.5.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto. Foto: Alena Šatrová

To je ovšem ve třetině případů dost velký problém, ačkoliv toto pravidlo platí už tři a půl roku. Aktéry dopravní nehody nebýváme totiž tak často, abychom si vyplňování formuláře stačili nacvičit a navíc ho vyplňujeme, pokud dojde na nejhorší, ve značném stresu. Třetině českých řidičů to proto dělá značný problém a vyplní záznam špatně. Proto je dobré být, alespoň teoreticky, připravený. Návod podávají pojišťovny.

„Nedostatečně vyplněných záznamů o nehodě je přes 30 procent. Často chybí správné zaškrtnutí okolnosti nehodového děje (část 12) a nedostatky bývají i v nákresu nehody. Vlastní poznámky vysvětlující nehodový děj se vyskytují ojediněle," popisuje nejčastější chyby při vyplňování záznamu o nehodě ředitel odboru likvidací pojistných událostí ČSOB Pojišťovny Marcel Klaban.

Záznam o nehodě musí její účastníci podepsat a neprodleně předat pojišťovně. V záznamu je uvedeno místo a čas dopravní nehody, její účastníci, vozidla, příčiny, průběh a následky nehody. Nesprávné vyplnění záznamu o nehodě může zkomplikovat výplatu peněz.

„Pokud některý z důležitých údajů chybí a každý z účastníků nehody nahlásí pojistiteli jinou verzi nehodového děje, je problematické objektivně stanovit míru zavinění a likvidace škody se zbytečně protahuje," varuje Klaban.

Možným nesrovnalostem lze poměrně spolehlivě předejít okamžitým nahlášení dopravní nehody pojišťovně nebo její asistenční společnosti ještě z místa dopravní nehody. „Pokud jsou účastníci nehody seriózní a oba sdělí pojistiteli shodnou verzi události, proběhne likvidace pojistné události rychle i přes nepřesnosti v záznamu. Likvidaci samotné pojistné události může urychlit, pokud je na záznamu o dopravní nehodě v části 14 uvedeno doznání viníka. Pojišťovně stačí pouhá formulace: „Souhlasím se zaviněním dopravní nehody a odškodněním poškozeného ze svého povinného ručení".

Pokud je toto prohlášení uvedeno, může záznam o dopravní nehodě jako takový suplovat nahlášení škody pojišťovně poškozeného ze strany viníka a vzniká mu tím právní základ k výplatě pojistného plnění," uzavírá Marcel Klaban.

Chyby vyplňování záznamu o nehodě

- opomenutí zaškrtnout správné políčko v části 12 Okolnosti nehody

- špatné vyznačení nákresu nehody v okamžiku střetu, to znamená zakreslit skutečnost, zda jízdní pruhy, přednost v jízdě na křižovatce dopravní značky, zakreslit skutečnost, zda vozidlo dávalo znamení o změně směru jízdy a podobně část 10

- neuvedení vlastní poznámky do pole 14, které jsou důležité k objasnění nehodového děje

- neuvedení kompletních údajů o řidiči část 9

Autor: Michal Achremenko

30.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Po náletu kamikaze
1 3

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Dakar bude náročný a rozhodnout může už úvodní část závodu, shodují se závodníci

Dakar 2018 se blíží a členům týmu Big Shock Racing se zvedá nálada. I přesto, že má teď každý plné ruce práce. Sestava týmu zůstává nezměněna, stejně jako posádka žluté liazky. Pilot Martin Macík Jr. pojede slavný závod už pošesté, navigaci si vzal na starost opět František Tomášek a techniku jistí Michal Mrkva. 

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT