Z odpovědí téměř 4000 zákazníků úvěrové společnosti vyplývá, že zdražení potravin se podílí největší měrou na nárůstu rodinných výdajů. Za důvod pro zvýšení svých nákladů růst cen potravin označilo 23 procent dotázaných, o tři procentní body více než v dubnu loňského roku.

Na zdražení potravin respondenti nejčastěji reagují snahou lépe s jídlem hospodařit a co nejméně jej vyhazovat. Uvedlo tak 60 procent z nich. Bezmála polovina lidí uvedla, že se snaží šetřit nákupem levnějších výrobků. Na 35 procent šetří nákupem méně kvalitních potravin. Pětina respondentů řeší zdražení jídla omezením nakupovaného množství.

„Čtvrtina respondentů na potravinách i přes zvýšení ceny nešetří, úspory hledají v jiných výdajích, například omezením nákupů spotřebního zboží či vybavení domácnosti, dovolených nebo zábavy," uvedl Provident v tiskové zprávě. Zhruba desetina lidí uvedla, že je ochotna si na nákup jídla půjčit.

Nejvíce zdražily brambory

V českých obchodech letos v lednu ve srovnání s počátkem loňska výrazně zdražila řada potravin. O víc než 40 procent stouply ceny brambor, meziročně vyšší byly také ceny některých mléčných výrobků, vína, těstovin a některých druhů zeleniny. Výrazněji naopak zlevnily vejce a pečivo, vyplývá z údajů Českého statistického ú­řadu.

Loni v obchodních řetězcích nejvíce zdražily brambory, jejichž cena meziročně vzrostla téměř o tři čtvrtiny, vyplývá z dnešních údajů portálu Kupi.cz. Ukázkový nákupní koš odpovídající velkému rodinnému nákupu loni podražil o 3,5 procenta. Stejné zboží prodávané ve slevových akcích supermarketů zlevnilo o 0,5 procenta. Se slevou si zákazníci kupují podle odhadu Svazu obchodu a cestovního ruchu zveřejněného koncem loňského března asi 45 procent zboží. Podle Kupi.cz byly loni nejčastěji ve slevové akci prodávány Coca Cola a některá desetistupňová pi­va.